Eines per sensibilitzar, prevenir, detectar, intervenir i avaluar l’assetjament

En els darrers anys, els centres educatius hem estat conscients d’una realitat present entre nosaltres, però moltes vegades encoberta o velada. Les xifres ens fan adonar que una part força significativa del nostre alumnat ha patit, pateix o patirà alguna situació d’assetjament dins de l’escola o l’institut.

El conflicte forma part de les relacions humanes i de les interaccions que establim amb els altres. Des d’una perspectiva àmplia i global, els centres educatius tenim el repte de crear entorns inclusius dins models de convivència que afavoreixin un desenvolupament positiu a escala individual i grupal.

En aquest curs oferirem eines per una gestió del conflicte eficaç i positiva dins una metodologia i una convicció inclusiva per als centres educatius. Alhora que proposarem estratègies i recursos per a la sensibilització, la prevenció, la detecció, la intervenció i l’avaluació de possibles casos d’assetjament (Bullying) i ciberassetjament.

Prou bullying! Gestionem els conflictes a l’aula

60,00 

Objectius

  • Conèixer les claus d’un entorn educatiu de convivència inclusiu i facilitador del desenvolupament individual i l’apoderament de tot l’alumnat.
  • Conèixer la naturalesa del conflicte, la seva definició i les seves fases.
  • Desenvolupar diferents estratègies i models d’actuació per a la gestió del conflicte.
  • Reconèixer l’assetjament i el ciberassetjament com situacions específiques dins de la gestió dels conflictes.
  • Adquirir eines per a la detecció, l’anàlisi de causes i la intervenció inicial des de la figura docent davant un possible assetjament.
  • Aprofundir en estratègies educatives per a la prevenció i la sensibilització de la comunitat educativa davant els conflictes, els assetjaments i altres possibles problemes de convivència.
  • Reflexionar sobre el paper de l’educador/tutor en l’acompanyament emocional de l’alumnat.

Continguts

1.Entorns educatius de convivència inclusiva

    1. Espais educatius facilitadors de creixement personal i grupal.
    2. El conflicte com a dimensió inherent de la relació amb els iguals.
    3. Competències personals i apoderament.
    4. L’assetjament i el ciberassetjament en el context educatiu.

2.L’assetjament i el ciberassetjament

    1. Definició d’assetjament i ciberassetjament.
    2. Causes i indicadors per a la seva detecció.
    3. L’assetjament com a procés amb diferents etapes.
    4. Idees i creences falses al voltant de l’assetjament.

3. El conflicte en contextos educatius

    1. La seva definició i la seva naturalesa.
    2. Fases, detecció i primeres actuacions davant el conflicte.
    3. Estratègies de resolució de conflictes: la mediació, els estils de negociació i altres metodologies
    4. Mesures disciplinàries: normes, reforços i càstigs.

4. Estratègies d’actuació davant l’assetjament i el ciberassetjament

    1. Estratègies de detecció.
    2. Primeres actuacions.
    3. Estratègies d’intervenció.
    4. Recursos, eines i protocols davant l’assetjament i el ciberassetjament.
    5. Acompanyament, personalització educativa i col·lectius específics.

Metodologia

Formació 100% online i mixta (part síncrona i part asíncrona):
30 hores: 23 hores d’acompanyament i seguiment online amb el formador (horari a conveniència del/la participant) + 4 hores en streaming (dilluns 8 i dimecres 10 de juliol de 12.00 a 14.00 h) + 3 hores de treball personal.

Des del curs presentem un marc conceptual de l’assetjament a partir de diferents documents i recursos. Es plantejaran activitats i interaccions que permetin als participants la seva aplicació i implementació en l’activitat docent a l’aula i en el dia a dia dels centres educatius.

Docent/s

Pere Muñoz Sellart

Mestre, psicòleg, educador social i professor universitari.

Postgrau en Estratègies d’aprenentatge.

Màster en Models i Estratègies d’Acció Social i Educativa en la Infància i l’Adolescència.

Certificació

Avaluació de l’aprofitament

  • Participació activa en el fòrum de discussió, on s’intercanviaran i es comentaran experiències reals.
  • Discussió de casos
  • Disseny d’una estratègia de prevenció i sensibilització.
  • Elaboració i lliurament d’un portafolis d’aprenentatges que reculli els aprenentatges, les reflexions i les sensacions del seu autor.

Avaluació de la satisfacció

  • Observació i control de l’evolució de l’aprenentatge dels continguts teòrics i pràctics i la seva aplicació i aprofitament en la tasca professional dins l’escola i la seva concreció a l’aula.
  • Enquesta de valoració del grau de satisfacció al final del curs, pel que fa al professorat, materials, objectius, organització i adequació a les expectatives del curs.

Requisits de certificació

  • Presència activa a un mínim del 80 % del total d’hores de sessions de videoconferència
  • Elaboració del 100 % de les activitats proposades de manera satisfactòria
  • Participació en, com a mínim, el 80 % dels fòrums establerts
  • Superació de les activitats digitals al final de cada mòdul
  • Lliurament correcte i superació de l’activitat de síntesi.
  • Respondre el qüestionari de satisfacció.

Reconeixement

Activitat reconeguda en resolució de data 21/02/2024 pel Departament d’Educació en virtut de l’Ordre ENS/248/2012 (DOGC 6205 de 3 de setembre de 2012).

Perfil

Perfil Diversitat i Educació especial acreditat.

Vols rebre informació?


Subscriu-te a la nostra newsletter per estar al dia de tot