La intel·ligència artificial: present i futur a les aules

Aquest curs online de 30 hores pretén reflexionar i dotar de coneixements al professorat perquè actualment l’ús de la intel·ligència artificial comença a estendre’s per diferents contextos. I això implicarà canvis en la manera de dur a terme la tasca docent. Per aquest motiu, cal començar a desenvolupar estratègies i recursos educatius de cara a aprofitar les potencialitats que ens dona aquesta nova eina, així com intentar contrarestar les problemàtiques que ens puguin causar en el desenvolupament habitual de les activitats programades.

Intel·ligència artificial a l’aula: eines, beneficis i reptes

50,00 

Objectius

  • Donar recursos al docent per conèixer i descobrir la Intel·ligència artificial i poder usar-la a les aules amb les noves metodologies d’aprenentatge.
  • Analitzar el potencial de les eines que inclouen intel·ligència artificial a les aules.
  • Reflexionar i avaluar les bones pràctiques en l’ús de les IA dins les aules.
  • Descobrir aplicacions creatives i que inclouen IA com a mètode d’aprenentatge a l’aula.
  • Aprendre a dissenyar i crear materials que permetin l’ús de la IA per part de l’alumnat.
  • Conèixer formes d’evitar (o limitar) l’ús de la IA com a eina per a realitzar activitats per part de l’alumnat.

Continguts

Mòdul 1: La Intel·ligència Artificial (IA)

  • Definició de IA
  • Elements que donen valor a la IA
  • Elements positius i a tenir en compte de la IA

Mòdul 2: Com afecta la IA a l’aula?

  • Potencialitats i inconvenients de la IA en el context educatiu
  • Aprofitament de les potencialitats de la IA a l’aula
  • Conceptes a tenir en compte i com fer-hi front

Mòdul 3: Materials i Aplicacions amb IA

  • Adaptació dels materials
  • Elements que donen valor afegit al treball de l’alumnat en un entorn amb IA
  • Eines per a fomentar l’experiència didàctica amb IA

Mòdul 4: Creació de continguts

  • Recursos educatius de la IA
  • Desenvolupament d’una Unitat Didàctica que tingui en compte la IA
  • Atenció a la diversitat i la IA

Metodologia

Formació 100% online i asincrònica amb la plataforma moodle: 27 hores + 3 hores de treball personal. Horari la conveniència del/la participant.

El treball amb els materials del curs es combinarà amb alguna proposta pràctica i, sobretot, amb l’aprofitament de les interaccions entre professor i participants.

 

Docent/s

Marc Troyano i Roca

Psicopedagog, Antropòleg, gestor cultural i docent

Certificació

Avaluació de l’aprofitament

  • Participar activament en un fòrum on es plantejaran situacions viscudes pels diferents participants del curs, així com les solucions emprades.

Cada participant haurà d’explicar la seva experiència (si n’ha tingut) i quins aprenentatges n’ha extret, així com amb quins avantatges i quines dificultats s’ha trobat. Si alguna persona no ha tingut experiència prèvia, podrà participar tot fent aportacions en les diferents publicacions al fòrum.

  • A partir dels materials aportats en la plataforma del curs i amb els fòrums de debat caldrà analitzar i debatre quins elements donen valor a la intel·ligència artificial i quines utilitats hi veiem per a poder aplicar a les aules i aconseguir un aprenentatge més significatiu i constructiu.
  • A partir dels materials aportats pel professorat del curs cal analitzar de forma crítica com donar un aprenentatge significatiu i motivació a l’alumnat que utilitzi les diferents IA disponibles.

Cal crear un document on es valori com fer una Unitat didàctica que inclogui l’ús de IA en una part de la programació del curs que cada participant imparteix.

En aquesta activitat, caldrà que les persones inscrites al curs, valorin quines possibilitats tenen d’utilitzar els recursos TIC als seus centres educatius, així com l’accés de l’alumnat a l’ús de les diferents eines que inclouen IA. En cas de no poder (o de baixes possibilitats de poder) utilitzar els recursos TIC del centre es podria crear una activitat amb l’ajuda d’alguna IA però que no impliqui el seu ús quan s’hagi de desenvolupar: com per exemple que ens ajudi a crear alguna situació d’aprenentatge sofisticada sota la nostra supervisió).

  • Elaborar una tasca virtual que requereixi l’ús de la intel·ligència artificial per part de l’alumnat i una altra activitat que eviti que sigui útil que s’utilitzi.
  • Elaborar una tasca virtual aplicant diverses eines per desenvolupar una tasca que inclogui una activitat col·laborativa, feedbacks amb els companys, etc…

Avaluació de la satisfacció

  • Observació i control de l’evolució de l’aprenentatge dels continguts teòrics i pràctics i la seva aplicació i aprofitament en la tasca professional dins l’escola i la seva concreció a l’aula.
  • Enquesta de valoració del grau de satisfacció al final del curs, pel que fa al professorat, materials, objectius, organització i adequació a les expectatives del curs.

Requisits de certificació

  • Elaboració del 100 % de les activitats proposades.
  • Participació en, com a mínim, el 80 % dels fòrums establerts.
  • Lliurament correcte de les activitats pràctiques proposades i la seva òptima aplicació a l’aula.
  • Realització de totes les tasques de manera satisfactòria.
  • Respondre el qüestionari de satisfacció.

Reconeixement

Activitat reconeguda en resolució de data 21/02/2024. pel Departament d’Educació en virtut de l’Ordre ENS/248/2012 (DOGC 6205 de 3 de setembre de 2012).

Perfil

Perfil Competència digital acreditat.

Vols rebre informació?


Subscriu-te a la nostra newsletter per estar al dia de tot