Tendències i aplicacions innovadores en l’educació: Explorant models educatius per a aules immersives i cohesionades

Amb aquest curs online de 30 hores impartit en modalitat asíncrona, pretenem donar a conèixer els diferents models educatius existents a casa nostra, veure’n els punts forts i no tan forts i donar recursos al docent per a poder aplicar allò que ens permeti tenir aules més immersives i cohesionades.

Tendències i aplicacions innovadores en l’educació

60,00 

Objectius

  • Conèixer els diferents models educatius existents
  • Veure diverses aplicacions a l’aula d’aquests models educatius
  • Donar recursos al docent per aplicar alguns parts d’aquest ensenyament a l’aula
  • Tenir en compte els avantatges i inconvenients de les noves metodologies d’aprenentatge

Continguts

Mòdul 1: Teories educatives existents i els models o pràctiques educatives que  se’n deriven

  • Teories educatives: Introducció a les principals teories educatives que han influït en els models d’ensenyament actuals, com ara la teoria constructivista, la teoria de les intel·ligències múltiples, la teoria dels estils d’aprenentatge, etc.
  • Intel·ligències múltiples: Exploració de la teoria de les intel·ligències múltiples de Howard Gardner i com s’aplica a l’ensenyament i l’avaluació de l’aprenentatge.
  • Aprenentatge basat en el joc (ABJ): Estudi del concepte d’aprenentatge basat en el joc i com es pot utilitzar com a estratègia educativa per fomentar l’engagement i la participació dels estudiants.
  • Gamificació: Anàlisi de la gamificació com a eina per convertir l’aprenentatge en una experiència més divertida i motivadora, mitjançant l’ús d’elements de joc i recompenses.
  • Situacions d’aprenentatge: Exploració de les situacions d’aprenentatge com a mètode d’ensenyament en el qual els estudiants s’enfronten a desafiaments autèntics i han de resoldre problemes concrets.
  • Coneixement de l’estudiant: Anàlisi de com els diferents models educatius tenen en compte el coneixement, les habilitats i les característiques individuals de l’estudiant. Es consideraran temes com l’atenció a la diversitat, l’adaptació als estils d’aprenentatge dels estudiants i l’avaluació formativa.
  • Avaluació: Abordatge de la qüestió de l’avaluació en relació amb els models educatius esmentats. Es discutirà com aquests models influeixen en la forma en què s’avalua l’aprenentatge, utilitzant diferents formes d’avaluació com l’avaluació autèntica o rúbriques, i com s’integra l’avaluació en el procés d’ensenyament i aprenentatge.

Mòdul 2: Models educatius no convencionals presents a Catalunya

  • Escoles lliures: Estudi de les escoles lliures o “free schools” i la seva filosofia d’aprenentatge basada en l’autonomia i la llibertat de l’estudiant.
  • Escola Waldorf: Anàlisi de l’enfocament de l’Escola Waldorf, que destaca la importància de l’educació holística i el desenvolupament equilibrat de la ment, el cos i l’ànima.
  • Altres models educatius no convencionals: Presentació d’altres models educatius innovadors presents a Catalunya, com ara l’escola Montessori, l’escola Steiner, l’escola Freinet, etc.

Mòdul 3: Exemples d’èxit i problemàtiques dels diversos models educatius esmentats

  • Exemples d’èxit: Presentació de casos d’èxit de l’aplicació dels diferents models educatius en diverses escoles i aules. Es destacaran exemples concrets on s’ha observat un impacte positiu en l’aprenentatge dels estudiants, així com la millora de l’engagement, la motivació i els resultats acadèmics.
  • Problemàtiques i desafiaments: Anàlisi dels possibles problemes i desafiaments que poden sorgir en l’aplicació dels models educatius esmentats. Es consideraran factors com la resistència al canvi, la falta de recursos, les barreres estructurals, els conflictes de valors i altres aspectes que puguin dificultar la implementació i l’èxit dels diversos models educatius.

Mòdul 4: Aplicacions possibles a l’aula d’aquests models educatius

  • Disseny de les activitats: Exploració de com dissenyar activitats i tasques d’aprenentatge que incorporin elements dels models educatius presentats en el curs. Es proporcionaran estratègies i exemples pràctics per adaptar i crear activitats que fomentin l’engagement, la interacció i la participació dels estudiants.
  • Integració de recursos tecnològics: Investigació de com integrar les eines i recursos tecnològics en l’aplicació dels models educatius. Es discutiran les maneres de fer servir la tecnologia per potenciar l’aprenentatge, com ara utilitzar aplicacions mòbils, plataformes en línia, recursos multimèdia, etc.
  • Col·laboració i treball en equip: Abordatge de com fomentar la col·laboració i el treball en equip entre els estudiants mitjançant els models educatius. Es presentaran estratègies i recursos per a la creació de dinàmiques col·laboratives a l’aula, com ara projectes en grup, debats, jocs de rol, etc.
  • Avaluació i retroalimentació: Examinació de com avaluar l’aprenentatge dels estudiants i proporcionar retroalimentació significativa d’acord amb els models educatius presentats. Es discutiran tècniques d’avaluació autèntica, rúbriques, avaluació entre iguals i altres eines per avaluar el progrés dels estudiants d’una manera alineada amb els models educatius.
  • Planificació i implementació: Consell sobre com planificar i implementar els models educatius a l’aula. Es proporcionaran estratègies per a la integració gradual de les noves metodologies, la gestió del temps, l’organització de l’espai i altres aspectes pràctics per a una aplicació exitosa.

Metodologia

Formació asincrònica amb la plataforma moodle: 27 hores + 3 hores de treball personal.

El treball amb els materials del curs es combinarà amb alguna proposta pràctica i, sobretot, amb l’aprofitament de les interaccions entre professor i participants.

 

Docent/s

Marc Troyano i Roca

Psicopedagog, Antropòleg, gestor cultural i docent

Certificació

Avaluació de l’aprofitament

  • A partir dels materials aportats a la plataforma del curs cal analitzar de forma crítica com donar valor i motivació a l’educació a l’aula a través dels models educatius alternatius
  • Participar activament en les classes on es plantejaran situacions pràctiques pels diferents participants del curs de l’aplicació pràctica dels models educatius alternatius
  • Elaborar una unitat didàctica que inclogui elements motivadors innovadors en models educatius alternatius

Avaluació de la satisfacció

  • Observació i control de l’evolució de l’aprenentatge dels continguts teòrics i pràctics i la seva aplicació i aprofitament en la tasca professional dins l’escola i la seva concreció a l’aula.
  • Enquesta de valoració del grau de satisfacció al final del curs, pel que fa al professorat, materials, objectius, organització i adequació a les expectatives del curs.

Requisits de certificació

  • Elaboració del 100 % de les activitats proposades.
  • Participació en, com a mínim, el 80 % dels fòrums establerts.
  • Lliurament correcte de les activitats pràctiques proposades i la seva òptima aplicació a l’aula.
  • Realització de totes les tasques de manera satisfactòria.

Reconeixement

Activitat reconeguda en resolució de data 20/09/2023 pel Departament d’Educació en virtut de l’Ordre ENS/248/2012 (DOGC 6205 de 3 de setembre de 2012).

Vols rebre informació?


Subscriu-te a la nostra newsletter per estar al dia de tot