L’impacte de la comunicació assertiva i del lideratge motivacional en el benestar emocional de la comunitat educativa

 

La realitat en els centres educatius està canviant constantment. L’alumne és vist amb una mirada diferent de fa uns anys. Que sigui el centre del seu propi aprenentatge i que el docent ha de ser un guia, fa temps que ho sentim, però com realment això es plasma a les aules? No hi ha una resposta pràctica clara al respecte. Cada docent atén l’infant amb la millor de les eines (perquè no hi ha una formació concreta), però realment arriben aquestes intencions al nen, jove o adult, és a dir, a l’aprenent?

Amb la implementació del nou currículum, la inclusivitat, la universalitat i l’equitat, el rol del docent i el paper de l’aprenent en el seu propi recorregut d’aprenentatge, es torna imprescindible que els docents es converteixin en líders i comunicadors experts, en guies i en coach amb eines per guiar l’alumne fins a arribar a l’èxit en els seus objectius.

Amb aquest Postgrau t’especialitzaràs a tenir eines reals per entendre el funcionament emocional de l’estudiant, comprendre les seves necessitats individuals i acompanyar-lo fins a l’aprenentatge de la mà de les emocions, fent realment de guia de tot el procés.

A través de la Programació Neurolingüística aprendràs com la comunicació entre persones pot influir en els resultats acadèmics de manera directa, i alhora, adquiriràs eines pràctiques per convertir-te en el mentor dels teus propis alumnes. L’èxit educatiu, avui dia, va acompanyat de les emocions i de les relacions positives que siguem capaços de crear dins la comunitat educativa i molt directament amb els nostres infants i joves.

Cerquem crear entorns educatius sans, de benestar emocional, proactius i amb capacitat d’adaptació als canvis constants que vivim en la societat.

Si el docent està preparat per afrontar aquestes situacions i té eines per transmetre el coneixement cuidant la part emocional de l’altre, la millora en l’èxit educatiu està garantit.

 

Objectius

  • Reflexionar sobre com ens comuniquem i què transmetem als altres amb l’objectiu de canviar realitats.
  • Conèixer què és el PNL, les seves bases i el seu funcionament.
  • Conèixer què és el coaching, els seus objectius i estratègies d’aplicació.
  • Descobrir el potencial de l’ús de les estratègies PNL i coaching en entorns educatius per a cercar l’èxit educatiu.
  • Entendre la comunicació assertiva com una eina amb un gran potencial per incentivar la motivació de tota la comunitat.

Continguts

  • Mòdul 1: Estudiant el context. Docent: Mercè Berengueras (Del 15 de març al 20 d’abril de 2024)
    • El rol del docent abans i ara. Breu situació històrica.
    • El nou currículum i la normativa vigent: què s’espera del docent com a guia.
    • El lideratge en entorns educatius: docents que motiven i es motiven.
  • Mòdul 2: El sentit ple de la Comunicació. Docent: Marc Dalmau (Del 26 d’abril al 25 de maig de 2024)
    • Per a què comunicar: Sentit crític de la importància de la comunicació assertiva. Objectius i claus d’èxit.
    • Estudi de casos (grans comunicadors de la història i actuals). Què n’hem d’aprendre.
    • Entorns sistèmics: com funcionen i com ens poden beneficiar.
    • Estratègies de comunicació assertiva.
  • Mòdul 3: El docent coach: canviant la mirada del rol del docent. Docent: Pilar Fegan (Del 31 de maig al 29 de juny de 2024). Aquest mòdul s’impartirà en castellà.
    • Recorregut històric del coaching en educació.
    • Bases i fonaments del coaching i de la mentoria.
    • Funcions del docent coach i incidència en la vida acadèmica.
  • Mòdul 4: La Programació Neurolingüística. Docent: Patricia Franco (Del 20 de setembre al 26 d’octubre). Aquest mòdul s’impartirà en castellà. 
    • Recorregut històric del PNL.
    • Definició del PNL i quines són les seves bases.
    • Les emocions, les experiències i les creences.
  • Mòdul 5: Estratègies pràctiques de Coaching, mentoria i PNL en entorns educatius: el poder del canvi. Docent: Mireia Valdés (Del 8 de novembre al 14 de desembre de 2024)
    • Aplicació en el propi docent: com millorar la pròpia salut mental per incidir en els altres.
    • Aplicació en equips educatius: relació entre equips de treball per incidir en la convivència.
    • Aplicació en l’alumnat: com crear vincles afectius i incidir en l’autoestima de l’alumne. Èxit del procés.
    • Aplicació en les famílies: com crear relacions de col·laboració i incidir en l’èxit educatiu dels infants i joves.
  • Mòdul 6: Treball final de postgrau. Docent: Mireia Valdés (del 10 de gener al 15 de febrer de 2025).

Calendari:

Inici: 9 de març de 2024

Fi: 15 de febrer de 2025.

Calendari sessions sincròniques:

Mòdul 1: 15-16-22-23 de març, 5-6-12-13-19-20 d’abril. 20 hores

Mòdul 2: 26-27 d’abril, 3-4-10-11-17-18-24-25 de maig. 20 hores.

Mòdul 3: 31 de maig, 1-7-8-14-15-21-22-28-29 de juny. 25 hores

Mòdul 4: 20-21-27-28 de setembre, 4-5-18-19-25-26 d’octubre. 25 hores

Mòdul 5: 8-9-15-16-22-23-29-30 de novembre, 13-14 de desembre. 25 hores

Mòdul 6: 10-11-17-18-24-25-31 de gener, 1-7-8 de febrer. 20 hores

 

Metodologia

Formació Online:

Sessions sincròniques grupals en streaming (videoconferència) combinant teoria i pràctiques experimentals amb lectures, dinàmiques, vídeos, àudios i exercicis per fer a casa:

Els divendres de 18.00 a 20.00 h i els dissabtes de 9.00 a 11.00 / 11.30 h.

Els mòduls 3 i 4 s’impartiran en castellà.

2 sessions presencials de presentació i cloenda: 9 de març de 2024 i 15 de febrer de 2025.

Tutories i seguiment asíncron i individualitzat.

Seminaris web d’experts i taules rodones de professionals de reconegut prestigi. Periodicitat trimestral.

 

CALENDARI

Inici: 15 de març de 2024

Fi: 8 de febrer de 2025.

Calendari sessions sincròniques:

Mòdul 1: 15-16-22-23 de març, 5-6-12-13-19-20 d’abril. 20 hores

Mòdul 2: 26-27 d’abril, 3-4-10-11-17-18-24-25 de maig. 20 hores.

Mòdul 3: 31 de maig, 1-7-8-14-15-21-22-28-29 de juny. 25 hores

Mòdul 4: 20-21-27-28 de setembre, 4-5-18-19-25-26 d’octubre. 25 hores

Mòdul 5: 8-9-15-16-22-23-29-30 de novembre, 13-14 de desembre. 25 hores

Mòdul 6: 10-11-17-18-24-25-31 de gener, 1-7-8 de febrer. 20 hores

 

Treball Final de Postgrau d’implementació de Coaching i PNL individualitzat i adaptat al context educatiu de cada participant.

Comunitat de suport per promoure el creixement personal i nodrir-nos els uns dels altres.

Docent/s

 

Mireia Valdés Llonch

Coordinadora pedagògica i formadora dels Mòduls 5 i 6.

Docent, Psicopedagoga, Directora de Centre Educatiu Públic i Professora a la UB.

Experta en lideratge motivacional i comunicació per al canvi. Gestió emocional i d’equips humans. Programació Neurolingüística.

 

Ma. Mercè Berengueras Pont

Formadora del Mòdul 1.

Mestra, psicopedagoga i Inspectora d’Educació.

Coordinadora general del Mòdul 1 d’Estudi del Temari del programa opos.cat de la FUMH.

Docent i coordinadora de l’edició de Barcelona del Postgrau de Direcció de centres educatius de la FUMH.

Professora associada del Departament de Pedagogia Aplicada UAB.

 

Marc Dalmau Cerdà

Formador del Mòdul 2.

Llicenciat en periodisme (UAB). Expert en coaching de persones i equips, expert en Relacions per valors i en Igualtat de gènere i Acompanyament d’equips i de persones.

 

Pilar Fegan Justo

Formadora del Mòdul 3. Aquest mòdul s’impartirà en castellà.

Licenciada en Educación, Coach de Vida certificada, Buenos Aires.

Experta en desarrollo de habilidades de Inteligencia Emocional, PNL y valores.

Mentora Internacional Profesional asociada a la Red Global de Mentores (RGM).

Coach en Valores y Relaciones por Valores.

Máster en Inteligencia Emocional y PNL (FundAres, Barcelona).

Máster en Neuropsicología e Inteligencias Múltiples (Universidad de Nebrija).

 

Patricia Franco Núñez

Formadora del Mòdul 4. Aquest mòdul s’impartirà en castellà.

Partner Zinquo Centro internacional de desarrollo en valores, Perú.

Formadora en Valores, Coach Ontológico PCC por ICF.

Maestra en Docencia universitaria y gestión educativa.

Mentor profesional experto (RGM).

Master en PNL.

Creadora de programas de bienestar emocional y desarrollo personal.

Coordinadora de Actividades y formación de la comunidad de certificados en valores Zinquo, Perú.

 

Estela Grandas Sagarra

Coordinadora acadèmica del postgrau i coordinadora de l’Aula de docents de la FUMH.

 

 

 

Format

750 hores, 30 crèdits ECTS:

  • Mòduls: Mòdul 1 i Mòdul 2, 100 hores; Mòduls 3, 4 i 5: 125 hores
  • Treball Projecte Final (Mòdul 6): 175 hores

Hores presencials (sessions sincròniques): 135 hores.

Hores no presencials: 210 hores.

Hores de treball personal: 405 hores.

Requisits d'accés

Alumnes amb titulació universitària espanyola

Per accedir a un programa de postgrau amb ple dret has d’estar en possessió d’un títol universitari de grau o equiparable:

  • Un títol universitari de grau EEES (mínim 180 crèdits ECTS).

o bé:

  • Un títol de llicenciatura, diplomatura o enginyeria previ a la implantació de l’EEES (mínim 3 cursos acadèmics).

En cas que s’autoritzi la matrícula sense una titulació universitària, s’obtindrà un certificat d’especialització universitària en comptes del títol de postgrau.

Documentació que has de presentar:

  • Còpia del DNI, Passaport o NIE vigent.
  • Còpia compulsada del teu títol universitari o del resguard o document en format digital amb el Codi Segur de Verificació. Si no en disposes, aportant l’original i una còpia del títol, et podrem fer la verificació a l’Àrea de Gestió Acadèmica de la UVic- UCC o en qui es designi. Si has obtingut la titulació d’accés al programa de postgrau a la UVic-UCC no cal que presentis el títol universitari.
  • Carta de motivació.
  • Currículum Vitae.

Certificació

Títol propi de la Universitat de Vic.

Permet sumar crèdits per a concursos de mèrits i trasllats.

 

 

Vols rebre informació?


Subscriu-te a la nostra newsletter per estar al dia de tot