Implementació del Mindfulness en entorns educatius

Un programa per integrar una forma més oberta i conscient de ser i fer a l’escola.

Unes eines per recuperar el respecte i la comunicació en la comunitat educativa.

Un recorregut conscient i progressiu per integrar la mirada del Mindfulness des de la vivència del docent fins a tot el centre.

MILLORAR L’ATENCIÓ ÉS UN GRAN REPTE EDUCATIU

Per aconseguir que els plantejaments de l’escola del segle XXI canviïn és necessari donar resposta a les necessitats emocionals profundes de totes les persones que en formen part.

POSTGRAU DISSENYAT ESPECÍFICAMENT PER A IMPLEMENTAR L’ATENCIÓ PLENA EN ELS ENTORNS EDUCATIUS.

Es desplega en tres fases:

  • Entrenament físic, mental i emocional dels docents perquè integrin l’Atenció Plena en el seu dia a dia.
  • Incorporació de les eines apreses en l’entorn de cada participant.
  • Disseny i implementació d’un projecte únic i personalitzat.

Inscripció

Matricula't Saber-ne més

Objectius

  • Reconèixer, gestionar i regular els estats mentals i emocionals que generen estrès i malestar.
  • Obtenir calma i serenitat per abordar situacions difícils o complexes
  • Desenvolupar la claredat mental, la creativitat i la intuïció.
  • Optimitzar la presa de decisions en el dia a dia.
  • Acceptar les coses que no estan a les nostres mans poder canviar, reconèixer i orientar l’atenció cap aquelles que sí podem canviar.
  • Millorar l’atenció, la concentració, l’aprenentatge, la responsabilitat, la motivació i el compromís amb tot el que és realment important.
  • Potenciar en la comunitat educativa, els valors de l’amabilitat, la bondat i la compassió.
  • Cultivar l’escolta, l’observació i la comunicació, amb empatia i assertivitat.
  • Acompanyar a les nostres escoles a fer un salt qualitatiu i innovador mitjançant la implementació del Mindfulness.

Continguts

Mòdul 1: El Mindfulness a l’aula, bases i beneficis

  • Assignatura 1
    • Origen i evolució del Mindfulness.
    • Definició de Mindfulness. L’atenció: el valor d’un instant.
    • Bases conceptuals i evidències científiques. Signes que indiquen la presència d’estrès.
    • Beneficis del Mindfulness a nivell personal i professional.
    • Introducció a la respiració, relaxació i visualització.
    • La importància del Mindfulness en l’entorn educatiu (docents, alumnes, famílies). El Mindfulness a l’aula, més enllà d’una simple moda.
    • Context actual a l’escola. Com pot ajudar Mindfulness?
    • Incloure Mindfulness en el projecte educatiu de centre.
    • Qui pot fer Mindfulness?
    • Estar present en l’experiència. L’entrenament de l’atenció.
    • La meditació i els seus beneficis. Efectes en l’aprenentatge i la memòria.
    • Pràctica formal i informal. Primer contacte de pràctica a l’aula.
    • Pràctiques i dinàmiques d’introducció a l’atenció plena.

Mòdul 2: Mindfulness per a la gestió de l’estrès en els docents. Programa MBSR

  • Assignatura 2
    • L’atenció conscient. La respiració com a àncora en el present.
    • La percepció i els judicis. No identificar-nos amb els pensaments.
    • L’estrès com a mecanisme d’emergència per a la supervivència.
    • Resposta a l’estrès des del Mindfulness.
    • Gestió de les emocions. Regulació emocional.
    • Gestió del temps. Aprendre a prioritzar.
    • L’escolta empàtica i la comunicació conscient. Assertivitat.
    • Cultivar la compassió, l’agraïment i la resiliència per créixer com a éssers humans.
  • Pràctiques
  • Jornada de pràctica intensiva (3h)
  • Taller de moviments conscients (2h)

Mòdul 3: Mindfulness per a nens i adolescents. Programa Un Lloc Tranquil

  • Assignatura 3
    • Connectant amb la intenció: per què i per a què som docents.
    • El plaer de viure i el plaer d’aprendre i ensenyar.
    • Perquè oferir Mindfulness a nens i adolescents.
    • Revisió dels programes de Mindfulness per a nens i adolescents al món.
    • Introducció al programa Un Lloc Tranquil:
    • Mindfulness per ensenyar a nens i adolescents a controlar l’estrès i les emocions difícils.
    • Programa per a desenvolupar en vuit sessions l’atenció, el control de la respiració, l’observació dels pensaments, els sentiments, aprendre a gestionar les experiències desagradables i la comunicació conscient.
  • Programa per a nens i adolescents
    • Introduir Mindfulness als nens de forma senzilla i comprensible a partir de l’experiència.
    • Acords per desenvolupar el programa en un grup en un ambient segur i acollidor.
    • Descobrir la importància dels moments de pràctica regular: enfortir el múscul de l’atenció.
    • Investigar la tendència a dirigir l’atenció cap al passat o el futur.
    • Cultivar la capacitat d’observar els pensaments.
    • Incorporar el concepte de ment poc amable.
    • La percepció: com ens veiem a nosaltres mateixos i als altres.
    • Examinar els sentiments associats a les experiències desagradables. Detectar la resistència.
    • Gestionar emocions difícils. Com calmem el llop que portem dins?
    • Canviar d’estat quan ens alterem, per no caure en comportaments insans o en conductes addictives.
    • Practicar l’ús del Mindfulness en la comunicació.
  • Taller d’expressió corporal (3h)
  • Taller de prevenció d’addiccions en adolescents (2h)

Mòdul 4: Mindfulness, de la teoria a la pràctica

  • Assignatura 4
    • Dissenyar un model real d’implementació del Mindfulness a l’entorn educatiu.
    • Conèixer les fases i el procediment per a dissenyar un Pla Anual que s’adapti a les característiques pròpies de cada centre.
    • Crear ambients i relacions des del Mindfulness dins i fora de l’escola.
    • Aprendre a crear espais físics mindfulness adaptats a les diverses etapes educatives i atenent a la diversitat de centres.
    • Ser capaç de dissenyar un pla de rutines i accions per al dia a dia de l’escola.
    • Tenir cura del “jardí” del docent, de l’alumne, de les famílies i del centre.
    • Dissenyar una Jornada pràctica de Mindfulness per a fer amb infants i joves dins o fora de l’escola (en setmanes culturals, sortides, colònies, etc.).
    • Familiaritzar-se amb el concepte ambaixador del Mindfulness.
    • Conèixer els principals reptes, dificultats i obstacles que poden sorgir durant la implementació.
    • Creant xarxa. Espais per a compartir els diferents projectes.
  • Jornada de pràctica intensiva (5h)

Mòdul 5: Mindfulness per a la salut i el benestar docent

  • Assignatura 5
    • Una mirada cap a l’interior.
    • Reconeixement dels nostres talents, capacitats i fortaleses.
    • Amabilitat i benestar, som importants.
    • Estratègies per aturar el pilot automàtic i estar més connectat al present.
    • Trampes de la ment i patrons de pensament.
    • Prendre consciència dels nostres automatismes.
    • Intel·ligència emocional.
    • La presència com un espai conscient en el ser i estar.
    • La interconnexió.
    • La interdependència i la compassió.
    • Creant i cultivant relacions positives.
    • La comunicació conscient (Nivell Avançat).
    • L’escolta activa i compassiva.
    • Prevenció i gestió de conflictes dins i fora de l’escola.
    • Autogestió emocional en les situacions conflictives.
    • L’art de perdonar, perdonar-se i demanar perdó.
    • Acceptació, aprenentatges i canvi.
  • Taller de Bany de bosc (5h)

Mòdul 6: Treball final de Postgrau

Master Class

  • Mòdul 1
    • Elisabet Aznar, Mestra, inspectora i actual directora del CESIRE (Centre de Suport a la Innovació i la Recerca del Departament d’Ensenyament).
  • Mòdul 2
    • Taula rodona amb docents formats en Mindfulness i especialistes en educació emocional i atenció plena.
  • Mòdul 3
    • Dra. Amy Saltzman, Metge holística i directora de Association for Mindfulness in Education. Fundadora Still Quiet Place.
  • Mòdul 5
    • Dr. Vicente Simón, psiquiatre, investigador i catedràtic de psicobiologia, dedicat a l’estudi de la consciència i de la meditació.

Jornades i Tallers

Estada Final

Docent/s

David Henestrosa Roca

Mestre, Màster en Ciències del Mindfulnes, Universitat d’Aberdeen

Rosa Torras

Coordinadora de Postgrau i Docent Mòdul 2. Enginyera, terapeuta, coach i instructora de Mindfulness.

Montserrat Segarra

Docent Mòdul 3. Mestra, logopeda i professora de Mindfulnes per a infants i joves.

Mireia Garcia

Docent Mòdul 5. Psicòloga general sanitària, Psicoterapeuta, Psicomotricista, Terapeuta Psicomotriu i Psicocorporal

Format

  • Sessions grupals en streaming combinant teoria i pràctiques experiencials amb lectures, dinàmiques, vídeos, àudios i exercicis per fer a casa.
  • Tutories i seguiment individualitzat.
  • Màster classes d’experts i taula rodona de professionals de reconegut prestigi internacional.
  • Treball Final de Postgrau d’implementació de Mindfulness individualitzat i adaptat al context educatiu de cada participant.
  • Jornades presencials de pràctica intensiva, bany de bosc i estada de tres dies com a cloenda del Postgrau.
  • Comunitat de suport per promoure el creixement personal i nodrir-nos els uns dels altres.

Requisits d'accés

Alumnes amb titulació universitària espanyola

Per accedir a un programa de postgrau amb ple dret has d’estar en possessió d’un títol universitari de grau o equiparable:

  • Un títol universitari de grau EEES (mínim 180 crèdits ECTS).

o bé:

  • Un títol de llicenciatura, diplomatura o enginyeria previ a la implantació de l’EEES (mínim 3 cursos acadèmics).

En cas que s’autoritzi la matrícula sense una titulació universitària, s’obtindrà un certificat d’especialització universitària en comptes del títol de postgrau.

Documentació que has de presentar:

  • Còpia del DNI, Passaport o NIE vigent.
  • Còpia compulsada del teu títol universitari o del resguard o document en format digital amb el Codi Segur de Verificació. Si no en disposes, aportant l’original i una còpia del títol, et podrem fer la verificació a l’Àrea de Gestió Acadèmica de la UVic- UCC o en qui es designi. Si has obtingut la titulació d’accés al programa de postgrau a la UVic-UCC no cal que presentis el títol universitari.
  • Carta de motivació.
  • Currículum Vitae.

Col·laboradors

Pilar Jimenez

Taller de moviments conscients

Òscar Expósito

Taller bany de bosc

Asha

Mestra, periosdista i activista social

 

MÀSTER CLASSES A CÀRREC DE:

Dra. Amy Saltzman, Metge holística i directora de Association for Mindfulness in Education. Fundadora Still Quiet Place.

Dr. Vicente Simon, psiquiatre, investigador i catedràtic de psicobiologia, dedicat a l’estudi de la consciència i de la meditació.

Elisabet Aznar, Mestra, inspectora i actual directora del CESIRE (Centre de Suport a la Innovació i la Recerca del Departament d’Ensenyament).

Taula rodona amb especialistes en educació emocional i atenció plena (pendent de confirmació).

Vols rebre informació?


Subscriu-te a la nostra newsletter per estar al dia de tot