Implementació del Mindfulness en entorns educatius

És l’únic Postgrau de mindfulness amb 3 Certificacions i en català:
– Títol del Postgrau d’Implementació del Mindfulness en entorns educatius per la UVic
– Certificat del Programa MBSR (Mindfulness per a la Reducció de l’Estrès)
– Certificat del Programa Un Lloc Tranquil (A Still Quiet Place de la Dra. Amy Saltzman)

Aquest títol propi de la UVic permet sumar crèdits per a concursos de mèrits i de trasllats.

Un programa per integrar una forma més oberta i conscient de ser i fer a l’escola.

Unes eines per recuperar el respecte i la comunicació en la comunitat educativa.

Un recorregut conscient i progressiu per integrar la mirada del Mindfulness des de la vivència del docent fins a tot el centre.

MILLORAR L’ATENCIÓ ÉS UN GRAN REPTE EDUCATIU

Per aconseguir que els plantejaments de l’escola del segle XXI canviïn és necessari donar resposta a les necessitats emocionals profundes de totes les persones que en formen part.

POSTGRAU DISSENYAT ESPECÍFICAMENT PER A IMPLEMENTAR L’ATENCIÓ PLENA EN ELS ENTORNS EDUCATIUS.

Es desplega en tres fases:

  • Entrenament físic, mental i emocional dels docents perquè integrin l’Atenció Plena en el seu dia a dia.
  • Incorporació de les eines apreses en l’entorn de cada participant.
  • Disseny i implementació d’un projecte únic i personalitzat.

 

Més informació clicant aquí.

 

Per què avui parlem de Mindfulness?

Mindfulness pel benestar docent

 

 

4a edició Postgrau en Implementació del Mindfulness. Títol propi UVic.

1.850,00 

Objectius

  • Reconèixer, gestionar i regular els estats mentals i emocionals que generen estrès i malestar.
  • Obtenir calma i serenitat per abordar situacions difícils o complexes
  • Desenvolupar la claredat mental, la creativitat i la intuïció.
  • Optimitzar la presa de decisions en el dia a dia.
  • Acceptar les coses que no estan a les nostres mans poder canviar, reconèixer i orientar l’atenció cap aquelles que sí podem canviar.
  • Millorar l’atenció, la concentració, l’aprenentatge, la responsabilitat, la motivació i el compromís amb tot el que és realment important.
  • Potenciar en la comunitat educativa, els valors de l’amabilitat, la bondat i la compassió.
  • Cultivar l’escolta, l’observació i la comunicació, amb empatia i assertivitat.
  • Acompanyar a les nostres escoles a fer un salt qualitatiu i innovador mitjançant la implementació del Mindfulness.

Continguts

Mòdul 1: El Mindfulness a l’aula, bases i beneficis

Assignatura 1

      • Origen i evolució del Mindfulness.
      • Definició de Mindfulness. L’atenció: el valor d’un instant.
      • Bases conceptuals i evidències científiques.
      • Signes que indiquen la presència d’estrès.
      • Beneficis del Mindfulness a nivell personal i professional.
      • Introducció a la respiració, relaxació i visualització.
      • La importància del Mindfulness en l’entorn educatiu.
      • El Mindfulness a l’aula, més enllà d’una simple moda.
      • Context actual a l’escola. Com pot ajudar Mindfulness?
      • Qui pot fer Mindfulness?
      • Estar present en l’experiència. L’entrenament de l’atenció.
      • La meditació i els seus beneficis. Efectes en l’aprenentatge i la memòria.
      • Pràctiques i dinàmiques d’introducció a l’atenció plena.

Mòdul 2: Mindfulness per a la gestió de l’estrès en els docents. Programa MBSR

Assignatura 2

      • L’atenció conscient. La respiració com a àncora en el present.
      • La percepció i els judicis. No identificar-nos amb els pensaments.
      • L’estrès com a mecanisme d’emergència per a la supervivència.
      • Resposta a l’estrès des del Mindfulness.
      • Gestió de les emocions. Regulació emocional.
      • Gestió del temps. Aprendre a prioritzar.
      • L’escolta empàtica i la comunicació conscient.
      • L’assertivitat per establir límits.
      • La resiliència i l’acceptació de la realitat.
      • Resolució de conflictes i l’art del perdó.
      • Cultivar la compassió i l’agraïment per créixer com a éssers humans.

Jornada de pràctica intensiva (4h).

Mòdul 3: Mindfulness per a nens i adolescents. Programa Un Lloc Tranquil

Assignatura 3

      • Programa per a desenvolupar en vuit sessions.
      • Introduir Mindfulness de forma senzilla i comprensible a partir de l’experiència.
      • Acords per desenvolupar el programa en un ambient segur i acollidor.
      • Descobrir la importància dels moments de pràctica regular: enfortir el múscul de l’atenció.
      • Investigar la tendència a dirigir l’atenció cap al passat o el futur.
      • Cultivar la capacitat d’observar els pensaments.
      • Incorporar el concepte de ment poc amable.
      • La percepció: com ens veiem a nosaltres mateixos i als altres.
      • Examinar els sentiments associats a les experiències desagradables. Detectar la resistència.
      • Gestionar emocions difícils. Com calmem el llop que portem dins?
      • Canviar d’estat quan ens alterem, per no caure en comportaments insans o en conductes addictives.
      • Practicar l’ús del Mindfulness en la comunicació.

Jornada presencial de pràctica (2h).
Taller de prevenció d’addiccions en adolescents (2h)

Mòdul 4: Mindfulness per a la salut i el benestar docent

Assignatura 4

    • Una mirada cap a l’interior. Autocompassió.
    • Reconeixement dels nostres recursos interns, capacitats i fortaleses.
    • Amabilitat, benestar i presencia.
    • Prendre consciència dels nostres automatismes.
    • Intel·ligència emocional.
    • La interconnexió.
    • La interdependència i la compassió.
    • Creant i cultivant relacions positives.
    • La comunicació conscient i l’escolta compassiva (Nivell Avançat).
    • Prevenció i gestió de conflictes dins i fora de l’escola.
    • Acceptació, aprenentatges i canvi

Mòdul 5: Mindfulness, de la teoria a la pràctica

Assignatura 5

      • Oferir Mindfulness a infants i joves, amb quina intenció?
      • Revisió de programes consolidats d’atenció plena per a infant i joves.
      • La transformació als centres educatius a través de l’Atenció Plena.
      • Docents atents i presents, la clau del canvi.
      • Dissenyar un model real d’implementació del Mindfulness a l’entorn educatiu, que s’adapti a les característiques pròpies de cada centre.
      • Crear ambients i relacions des del Mindfulness dins i fora de l’escola.
      • Aprendre a crear espais físics adaptats a les diverses etapes educatives i atenent a la diversitat de centres.
      • Dissenyar un pla de rutines i accions per al dia a dia de l’escola.
      • Dissenyar una Jornada pràctica de Mindfulness per a fer amb infants i joves dins o fora de l’escola.
      • Conèixer els principals reptes durant la implementació.
      • Avaluar intervencions basades en Mindfulness.
      • Eines d’observació i mesura.
      • Creant xarxa. Incloent companys, famílies i comunitat.

        Jornada de bany de bosc (3h).

Mòdul 6: Treball final de Postgrau

El Treball Final de Postgrau és per a nosaltres la pedra angular del Pla d’Estudis d’aquest programa i la seva realització́ i presentació és obligatòria per a obtenir la titulació́.

Aquest treball final està pensat per a posar en pràctica les competències adquirides i demostrar l’assoliment dels elements, objectius, continguts i pràctiques mostrades al llarg de tot el programa formatiu.

El projecte serà supervisat per un professor/a tutor que acompanya la progressió, tanmateix el seu desenvolupament és responsabilitat única del participant.

 

Estada final de Postgrau

(cap de setmana 29,30 de maig i 1 de juny)

 

Master Class

Mòdul 1

Dr. Vicente Simón, psiquiatre, investigador i catedràtic de psicobiologia, dedicat a l’estudi de la consciència i de la meditació.

Mòdul 2

Taula rodona amb docents formats en Mindfulness i especialistes en educació emocional i atenció plena.

Mòdul 3

Dra. Amy Saltzman, Metge holística i directora de Association for Mindfulness in Education. Fundadora Still Quiet Place.

Mòdul 4

Webinar de temes d’actualitat en entorns educatius: “Resolució de conflictes a l’aula”

Docent/s

David Henestrosa Roca

Mestre, Màster en Ciències del Mindfulnes, Universitat d’Aberdeen

Rosa Torras

Coordinadora de Postgrau i Docent Mòdul 2. Enginyera, terapeuta, coach i instructora de Mindfulness.

Montserrat Segarra

Docent Mòdul 3. Mestra, logopeda i professora de Mindfulnes per a infants i joves.

Mireia Garcia

Docent Mòdul 5. Psicòloga general sanitària, Psicoterapeuta, Psicomotricista, Terapeuta Psicomotriu i Psicocorporal

Format

  • Sessions grupals en streaming combinant teoria i pràctiques experiencials amb lectures, dinàmiques, vídeos, àudios i exercicis per fer a casa (les sessions quedaran gravades)
  • Vídeos dels docents per visualitzar durant la setmana.
  • Tutories i seguiment individualitzat.
  • Màster classes d’experts i taula rodona de professionals de reconegut prestigi internacional.
  • Treball Final de Postgrau d’implementació de Mindfulness individualitzat i adaptat al context educatiu de cada participant.
  • Jornades presencials de pràctica intensiva, bany de bosc i estada de tres dies com a cloenda del Postgrau.
  • Comunitat de suport per promoure el creixement personal i nodrir-nos els uns dels altres.

 

SESSIÓ INICIAL PRESENTACIÓ POSTGRAU Divendres 4 d’octubre de 2024 a les 19h

MÒDUL 1 4 SETMANES 11 octubre al 8 novembre de 2024
(11, 18,25, 8 novembre) en divendres
1 Sessió de 2h de 18:30 a 20:30h

MÒDUL 2 4 SETMANES 11 novembre al 13 de desembre de 2024

(15, 22, 29 i 13 des) Divendres
1 Sessió de 2h de 18:30 a 20:30h

Jornada intensiva: Dissabte 14 de desembre 10h a 14h

MÒDUL 3 4 SETMANES 10 de gener al 31 de gener del 2025
(10, 17, 24, 31 de gener) Divendres
1 sessió de 2h de 18:30 a 20:30h
Jornada intensiva: Dissabte 1 de febrer de 10h a 14h.

MÒDUL 4 4 SETMANES 21 de febrer al 14 de març de 2025
(21, 28, 7 i 14 de març) Divendres
1 sessió de 2h de 18:30 a 20:30h

Seminari Treball Final de Postgrau (TFP): divendres 21 de març de 18:30 a 20:30h (introducció TFP)

BANY DE BOSC – Dissabte 29 de març de 2025 de 10 a 14h

MÒDUL 5 4 SETMANES 28 de març al 2 de maig de 2025

(28 març, 4, 25 abril i 2 de maig) Divendres
1 sessió de 2h de 18:30 a 20:30h

ESTADA FINAL DE POSTGRAU 30, 31 de maig i 1 de juny de 2025

Lliurament Treball Final de Postgrau: Dijous 23 de maig del 2025
Cloenda del Postgrau: 6 de juny del 2025 a les 19h ONLINE
3 Webinars al llarg del curs en Dijous a les 19h (entre M1 i M4)

Requisits d'accés

Alumnes amb titulació universitària espanyola

Per accedir a un programa de postgrau amb ple dret has d’estar en possessió d’un títol universitari de grau o equiparable:

  • Un títol universitari de grau EEES (mínim 180 crèdits ECTS).

o bé:

  • Un títol de llicenciatura, diplomatura o enginyeria previ a la implantació de l’EEES (mínim 3 cursos acadèmics).

En cas que s’autoritzi la matrícula sense una titulació universitària, s’obtindrà un certificat d’especialització universitària en comptes del títol de postgrau.

Documentació que has de presentar:

  • Còpia del DNI, Passaport o NIE vigent.
  • Còpia compulsada del teu títol universitari o del resguard o document en format digital amb el Codi Segur de Verificació. Si no en disposes, aportant l’original i una còpia del títol, et podrem fer la verificació a l’Àrea de Gestió Acadèmica de la UVic- UCC o en qui es designi. Si has obtingut la titulació d’accés al programa de postgrau a la UVic-UCC no cal que presentis el títol universitari.
  • Carta de motivació.
  • Currículum Vitae.

Vols rebre informació?


Subscriu-te a la nostra newsletter per estar al dia de tot