Eines per sensibilitzar, prevenir, detectar, intervenir i avaluar els casos d’assetjament
En els darrers anys, els centres educatius hem estat conscients d’una realitat present entre nosaltres, però moltes vegades encoberta o velada. Les xifres ens fan adonar que una part força significativa del nostre alumnat ha patit, pateix o patirà alguna situació d’assetjament dins de l’escola o l’institut.
El conflicte forma part de les relacions humanes i de les interaccions que establim amb els altres. Des d’una perspectiva àmplia i global, els centres educatius tenim el repte de crear entorns inclusius dins models de convivència que afavoreixin un desenvolupament positiu a escala individual i grupal.
En aquest curs oferirem eines per una gestió del conflicte eficaç i positiva dins una metodologia i una convicció inclusiva per als centres educatius. Alhora que proposarem estratègies i recursos per a la sensibilització, la prevenció, la detecció, la intervenció i l’avaluació de possibles casos d’assetjament (Bullying) i ciberassetjament.
Curs online de 30 hores de durada.
Durada:
30 hores
Modalitat:
En línia. Formació asincrònica amb la plataforma Moodle i formació sincrònica amb el programa Meet
Data inici:
El curs comença el dia 1 i finalitza el 30 o 31 de cada mes, d'octubre a maig. Tria a quina edició t'inscrius!
Horari:
2 sessions en streaming en dissabte, de 9.30 a 11.30h. La resta de formació online a conveniència de l’alumnat.
Conèixer les claus d’un entorn educatiu de convivència inclusiu i facilitador del desenvolupament individual i l’apoderament de tot l’alumnat.
Conèixer la naturalesa del conflicte, la seva definició i les seves fases.
Desenvolupar diferents estratègies i models d’actuació per a la gestió del conflicte.
Reconèixer l’assetjament i el ciberassetjament com situacions específiques dins de la gestió dels conflictes.
Adquirir eines per a la detecció, l’anàlisi de causes i la intervenció inicial des de la figura docent davant un possible assetjament.
Aprofundir en estratègies educatives per a la prevenció i la sensibilització de la comunitat educativa davant els conflictes, els assetjaments i altres possibles problemes de convivència.
Reflexionar sobre el paper de l’educador/tutor en l’acompanyament emocional de l’alumnat.
Continguts
Entorns educatius de convivència inclusiva
Espais educatius facilitadors de creixement personal i grupal.
El conflicte com a dimensió inherent de la relació amb els iguals.
Competències personals i apoderament.
L’assetjament i el ciberassetjament en el context educatiu.
L’assetjament i el ciberassetjament
Definició d’assetjament i ciberassetjament.
Causes i indicadors per a la seva detecció.
L’assetjament com a procés amb diferents etapes.
Idees i creences falses al voltant de l’assetjament.
El conflicte en contextos educatius
La seva definició i la seva naturalesa.
Fases, detecció i primeres actuacions davant el conflicte.
Estratègies de resolució de conflictes: la mediació, els estils de negociació i altres metodologies
Mesures disciplinàries: normes, reforços i càstigs.
Estratègies d’actuació davant l’assetjament i el ciberassetjament
Estratègies de detecció.
Primeres actuacions.
Estratègies d’intervenció.
Recursos, eines i protocols davant l’assetjament i el ciberassetjament.
Acompanyament, personalització educativa i col·lectius específics.
Metodologia
Curs online. Des del curs presentem un marc conceptual de l’assetjament a partir de diferents documents i recursos. Es plantejaran activitats i interaccions que permetin als participants la seva aplicació i implementació en l’activitat docent a l’aula i en el dia a dia dels centres educatius.
Docent/s
Pere Muñoz Sellart
Mestre, psicòleg, educador social i professor a la UOC.
Postgrau en Estratègies d’aprenentatge.
Màster en Models i Estratègies d’Acció Social i Educativa en la Infància i l’Adolescència.
Certificació
Avaluació de l’aprofitament
Participació activa en el fòrum de discussió, on s’intercanviaran i es comentaran experiències reals.
Discussió de casos
Disseny d’una estratègia de prevenció i sensibilització.
Elaboració i lliurament d’un portafolis d’aprenentatges que reculli els aprenentatges, les reflexions i les sensacions del seu autor.
Avaluació de la satisfacció
Observació i control de l’evolució de l’aprenentatge dels continguts teòrics i pràctics i la seva aplicació i aprofitament en la tasca professional dins l’escola i la seva concreció a l’aula.
Enquesta de valoració del grau de satisfacció al final del curs, pel que fa al professorat, materials, objectius, organització i adequació a les expectatives del curs.
Requisits de certificació
Presència activa a un mínim del 80 % del total d’hores de sessions de videoconferència
Elaboració del 100 % de les activitats proposades de manera satisfactòria
Participació en, com a mínim, el 80 % dels fòrums establerts
Superació de les activitats digitals al final de cada mòdul
Lliurament correcte i superació de l’activitat de síntesi.
Reconeixement
Activitat reconeguda en resolució de data 28/06/2023 pel Departament d’Educació en virtut de l’Ordre ENS/248/2012 (DOGC 6205 de 3 de setembre de 2012).
Subscriu-te a la nostra newsletter per estar al dia de tot
Utilitzem cookies al nostre lloc web per oferir-vos l'experiència més rellevant recordant les vostres preferències i visites repetides. En fer clic a "Acceptar-ho tot", accepteu l'ús de TOTES les cookies. Tanmateix, podeu visitar "Configuració de les galetes" per proporcionar un consentiment controlat.
Aquest lloc web utilitza cookies per millorar la vostra experiència mentre navegueu pel lloc web. D'aquestes, les cookies que es classifiquen com a necessàries s'emmagatzemen al vostre navegador, ja que són essencials per al funcionament de les funcionalitats bàsiques del lloc web. També fem servir galetes de tercers que ens ajuden a analitzar i entendre com feu servir aquest lloc web. Aquestes cookies s'emmagatzemaran al vostre navegador només amb el vostre consentiment. També teniu l'opció de desactivar aquestes galetes. Però desactivar algunes d'aquestes galetes pot afectar la vostra experiència de navegació.
Les galetes analítiques s'utilitzen per entendre com interactuen els visitants amb el lloc web. Aquestes cookies ajuden a proporcionar informació sobre mètriques de nombre de visitants, percentatge de rebots, font de trànsit, etc.
Galeta
Durada
Descripció
_ga
2 anys
La galeta _ga, instal·lada per Google Analytics, calcula les dades de visitants, sessions i campanyes i també fa un seguiment de l'ús del lloc per a l'informe d'anàlisi del lloc. La galeta emmagatzema informació de forma anònima i assigna un número generat aleatòriament per reconèixer els visitants únics.
Les cookies necessàries són absolutament essencials perquè el lloc web funcioni correctament. Aquestes cookies garanteixen les funcionalitats bàsiques i les característiques de seguretat del lloc web, de forma anònima.
Galeta
Durada
Descripció
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
Aquesta galeta l'estableix el connector de consentiment de galetes de GDPR. La cookie s'utilitza per emmagatzemar el consentiment de l'usuari per a les cookies de la categoria "Analítica".
CookieLawInfoConsent
1 year
Enregistra l'estat del botó per defecte de la categoria corresponent amb l'estat de la CCPA. Només funciona en coordinació amb la galeta principal.
viewed_cookie_policy
11 months
La galeta la configura el connector de consentiment de galetes GDPR i s'utilitza per emmagatzemar si l'usuari ha consentit o no l'ús de galetes. No emmagatzema cap dada personal.