Treballar els paisatges interiors d’art, natura i benestar emocional per als docents:

Aquesta activitat ofereix als docents i a la comunitat educativa l’oportunitat d’explorar la connexió entre la natura i l’expressió artística a través de l’artteràpia.

Es treballarà amb materials naturals recollits a l’entorn, amb l’objectiu de fomentar el benestar emocional i el creixement personal mitjançant el procés creatiu.

Durant el taller, es combinaran dinàmiques vivencials, pràctiques cooperatives i moments de reflexió, tot promovent la interacció entre els docents i la formadora.

Es facilitarà l’aplicació de tècniques terapèutiques basades en la natura per afavorir la relaxació, la gestió emocional i l’autoconeixement, creant un espai segur i enriquidor per al desenvolupament personal i professional.

L’activitat s’ha plantejat sense tramitar-ne el reconeixement del Departament d’Educació.

Cuidar-se per cuidar: Taller d’Artteràpia, natura i autoconeixement per a docents

100,00 

Objectius

  • Explorar les connexions emocionals amb la natura a través de la creació artística, utilitzant materials naturals i tècniques d’expressió creativa.
  • Desenvolupar habilitats d’autoconeixement i gestió emocional a partir del treball amb elements naturals, reflexionant sobre el vincle entre el procés creatiu i el benestar personal.
  • Aplicar a l’aula tècniques d’artteràpia basades en la interacció amb l’entorn natural per promoure la relaxació, la consciència plena i la regulació emocional.
  • Identificar els beneficis de l’expressió creativa en espais naturals per millorar la salut mental i física, i integrar aquestes pràctiques en la vida diària i professional i en els entorns educatius.

Continguts

SESSIÓ 1 (1r dissabte):

Mòdul 1: Exploració emocional i creativitat amb materials naturals

  • Definició de l’artteràpia en contextos naturals i els seus beneficis emocionals i psicològics.
  • Elements de la natura com a materials artístics: pedres, fulles, fusta, sorra, etc.
  • Tècniques d’exploració creativa per promoure l’expressió emocional mitjançant el contacte directe amb elements naturals.

Mòdul 2: Autoconeixement i gestió emocional a través de l’art

  • Relació entre emocions i materials naturals en l’artteràpia: com diferents elements naturals poden simbolitzar estats emocionals.
  • Estratègies per utilitzar el procés creatiu com a eina de reflexió personal, professional a l´entorn educatiu, i d´autoconeixement.
  • Exemples de dinàmiques grupals per fomentar la comunicació emocional i el suport mutu a través de la creació artística en entorns naturals.

SESSIÓ 2 (2n dissabte):

Mòdul 3: Aplicació de tècniques d’artteràpia amb natura

  • Pràctiques d’artteràpia enfocades a la regulació emocional i la consciència plena, utilitzant tècniques com el Land Art i altres formes d’expressió creativa amb materials naturals.
  • Metodologies per integrar la natura en processos educatius, afavorint el benestar personal i l’equilibri emocional.
  • Eines per fomentar la relaxació i el creixement personal a través de la contemplació i l’experimentació creativa amb la natura.

Mòdul 4: Beneficis de l’expressió creativa en espais naturals

  • Impacte de l’art en la natura i en la salut mental i física dintre de l’àmbit educatiu: estudis i exemples pràctics.
  • Integració d’activitats creatives en entorns naturals com a estratègia terapèutica i educativa.
  • Recursos per aplicar la connexió entre art i natura en la vida diària i en contextos de comunitats educatives, com ara l’artteràpia i l’educació emocional.
  • Tancament i reflexió.

Metodologia

Taller presencial de 12 hores: 8 i 22 de febrer o 8 i 22 de març, de 9 a 15 h. 2 sessions de 6 hores cadascuna.

Per al desenvolupament del taller d’artteràpia i natura, ens basarem en una metodologia vivencial i un aprenentatge cooperatiu, seguint una estructura que fomenti la participació activa i la interacció constant entre formador i docents. A més, s’inclouran activitats a l’aire lliure per connectar amb l’entorn natural.

Metodologia Vivencial

L’aproximació vivencial implica que els docents experimentin directament els processos creatius i terapèutics amb la natura, sent protagonistes del seu propi aprenentatge. Es promourà l’exploració de materials naturals, creació d’obres en espais exteriors i reflexions personals en contacte amb l’entorn.

 

Exemples d’activitats vivencials:

  • Caminades conscientment creatives: Els participants exploraran el paisatge mentre recullen materials (pedres, fulles, branques) per a una activitat creativa posterior, observant el seu entorn amb atenció plena.
  • Land Art col·laboratiu: Creació d’una instal·lació artística col·lectiva amb materials naturals, on cada docent contribueix amb una part, simbolitzant l’interdependència i l’equilibri entre persones i natura.
  • Meditacions guiades a la natura: Sessions de meditació en espais naturals, centrades en la connexió amb els elements de l’entorn, per a promoure la calma i la introspecció.

Exemples de tècniques cooperatives:

  • Debats en petits grups: Després de cada sessió a la natura, els docents es dividiran en petits grups per debatre sobre les emocions o reflexions que han sorgit durant les activitats, compartint perspectives.
  • Compartir processos creatius: Cada participant presentarà la seva obra personal o el seu procés creatiu al grup, fomentant la retroalimentació constructiva i l’intercanvi de punts de vista.

 

Combinar teoria i pràctica

El taller combinarà sessions teòriques i vivencials. Els materials del curs, com ara textos explicatius sobre artteràpia, estudis de casos i recursos visuals, s’utilitzaran com a base per a les activitats vivencials. Per exemple, una introducció teòrica sobre els beneficis del Land Art pot anar seguida d’una sortida a la natura per practicar aquesta tècnica.

Proposta pràctica:

  • Projecte final integrat: Al llarg de les sessions, els participants aniran treballant en un projecte personal que culminarà en una instal·lació o obra artística amb materials naturals. Aquest projecte final serà presentat al grup i es reflexionarà sobre l’impacte terapèutic i emocional de la creació.

Aquest enfocament promou un equilibri entre la teoria i la pràctica, tot maximitzant les interaccions entre els participants i el formador per generar un aprenentatge profund i significatiu.

Docent/s

 

Sònia Morales 

Artterapeuta i artista visual diplomada en Belles Arts i Oficis a L’Escola Massana.

La seva trajectòria artística, intuïció i motivació personal en àmbits de salut emocional la va portar a fer el postgrau d’artteràpia a la Universitat de Girona (Grefart), seguit del Màster integratiu al també centre de referència Metàfora.

Actualment, treballa com Artterapeuta per la Fundació de Salut mental de Catalunya (El Far) i amb el projecte de Salut i Benestar de la Fundació La Caixa.

Té una extensa experiència com a facilitadora de grups i tallers.

Certificació

AVALUACIÓ DE L’APROFITAMENT

Mòdul 1: Exploració emocional i creativitat amb materials naturals

Què avaluarem?

  • Implicació dels docents per identificar i utilitzar materials naturals en la creació artística, reflectint les seves emocions a través d’aquests elements.

Com avaluarem?

  • Realització d’una peça creativa individual amb materials trobats a la natura. Cada participant presentarà l’obra al grup, explicant el procés de creació i les emocions associades.

Activitat d’avaluació:

  • Presentació d’una peça artística individual: Els docents explicaran la simbologia dels materials utilitzats i com aquests reflecteixen les seves emocions. El formador observarà la connexió entre l’obra i el procés emocional, així com la capacitat d’expressió creativa.

Mòdul 2: Autoconeixement i gestió emocional a través de l’art

Què avaluarem?

  • Capacitat dels docents per reconèixer les seves emocions i utilitzar el procés creatiu com a eina d’autoconeixement i gestió emocional.

Com avaluarem?

  • Reflexió escrita sobre les emocions experimentades durant la creació d’una obra i el procés creatiu. Els docents hauran de descriure com el treball amb la natura ha influït en la seva gestió emocional.

Activitat d’avaluació:

  • Treball escrit de reflexió personal: Els docents redactaran una reflexió sobre com han utilitzat el procés creatiu per gestionar les seves emocions i quins beneficis han trobat en treballar amb materials naturals.

Mòdul 3: Aplicació de tècniques d’artteràpia amb natura

Què avaluarem?

  • Capacitat per aplicar tècniques d’artteràpia utilitzant l’entorn natural com a eina de regulació emocional i relaxació.

Com avaluarem?

  • Realització d’una pràctica d’artteràpia grupal, on cada docent aporti una part de l’obra col·laborativa, seguint una metodologia que impliqui la regulació emocional i la connexió amb la natura.

Activitat d’avaluació:

  • Creació d’una instal·lació artística col·laborativa: Els docents hauran de treballar conjuntament per construir una obra amb materials naturals, integrant les tècniques d’artteràpia apreses. L’avaluació es basarà en la capacitat de col·laborar, aplicar tècniques terapèutiques i reflexionar sobre els resultats.

Mòdul 4: Beneficis de l’expressió creativa en espais naturals

Què avaluarem?

  • Capacitat per identificar els beneficis terapèutics de l’art en espais naturals i integrar-los en la vida quotidiana o professional.

Com avaluarem?

  • Presentació d’un projecte final on el docent proposi com integrarà l’artteràpia i la natura en la seva pràctica professional o personal, demostrant una comprensió profunda dels beneficis emocionals i psicològics.

Activitat d’avaluació:

  • Projecte final: Cada docent presentarà un projecte que descrigui com aplicarà els coneixements adquirits en el taller en el seu àmbit personal o professional. Aquest projecte pot incloure la creació d’un programa d’activitats d’artteràpia a la natura o un pla per integrar aquestes pràctiques.

AVALUACIÓ DE LA SATISFACCIÓ:

  • Observació i control de l’evolució de l’aprenentatge dels continguts teòrics i pràctics i la seva aplicació i aprofitament en la tasca professional dins l’escola i la seva concreció a l’aula
  • Enquesta de valoració del grau de satisfacció al final del curs, pel que fa al professorat, materials, objectius, organització i adequació a les expectatives del curs

REQUISITS PER A TENIR CERTIFICAT DE LA FUMH:

  • Assistència a les 2 sessions presencials
  • Elaboració de mínim el 80% de les activitats proposades
  • Valoració positiva de totes les tasques planificades en relació amb l’aprofitament
  • Imprescindible respondre el qüestionari de satisfacció.

Reconeixement

El Departament d’Educació no reconeix aquest tipus de formació. No obstant això, la FUMH emetrà certificats a tots els participants que hagin finalitzat i assolit el curs amb aprofitament.

Vols rebre informació?


Subscriu-te a la nostra newsletter per estar al dia de tot