Com motivar els infants i adolescents a llegir i a gaudir-ne

Aquest curs online asíncron de 30 hores ofereix estratègies per al docent per tal de dotar a l’alumnat d’eines que el motivin davant la lectura. Partint de la biblioteca d’aula, la biblioteca de centre i activitats pràctiques per incentivar el gust per la lectura, volem acostar a l’infant i jove al món lector. Mitjançant teoria i pràctica, el docent entendrà el procés lector i com incidir en la motivació de l’alumnat i oferir activitats per als 3 nivells: infantil, primària i secundària, tenint en compte en tot moment, el DECRET 21/2023, de 7 de febrer, d’ordenació dels ensenyaments de l’educació infantil i el decret 175/2022, de 27 de setembre, d’ordenació dels ensenyaments de l’educació bàsica.

Biblioteca escolar. El plaer de la lectura: recursos pràctics

60,00 

Objectius

  • Conèixer la influència directa de la motivació per la lectura en l’infant i jove com alumne.
  • Adquirir una idea organitzada del procés lector.
  • Descobrir el potencial de l’alumnat quan se’ls dota de les eines adequades per obtenir el gust per la lectura.
  • Desenvolupar pràctiques reals per compartir-les amb els altres docents, creant debat pedagògic i d’enriquiment professional.

Continguts

Mòdul 1: L’alumne lector i el rol del Mestre que el motiva a llegir en les 3 etapes (infantil, primària i secundària)

  • Què i com és el procés lector. Com influeix la lectura en la vida de l’estudiant.
    • Com ha de ser el docent lector.
    • Treball en xarxa i difusió de la biblioteca escolar.

Mòdul 2: Espais de lectura (Gestió i organització del temps de lectura en el centre educatiu en les 3 etapes infantil, primària i secundària)

• Àmbits d’actuació pedagògica de la biblioteca d’aula.

  • Àmbits d’actuació pedagògica de la biblioteca de centre.
    • Racons de lectura.
    • Bibliopati.

 

Mòdul 3: Planificació d’activitats de lectura per a infantil, primària i secundària:

• Padrins lectors.
• La maleta de contes.
• Vista d’autors.
• Tallers de lectura.
• Lectura en digital.
• Canal Booktubers.
• Altres activitats que incentiven la lectura.

Metodologia

El treball amb els materials del curs es combinarà amb alguna proposta pràctica i, sobretot, amb l’aprofitament de les interaccions entre professor i alumnes. A través de presentacions i vídeos es reforçaran els continguts.

Formació asincrònica amb la plataforma moodle: 27 hores + 3 hores de treball personal.

Docent/s

Verònica Espelta Moragues

Pedagoga, Mestra i Coordinadora d’Infantil.

Certificació

Avaluació de l’aprofitament

  • A partir de l’exposició d’un cas cal elaborar un pla d’actuació per a la millora el pla lector d’un grup d’alumnes.
  • Participar activament en un fòrum on es planteja la dificultat de l’alumnat per adquirir el gust per la lectura.
  • Cal crear un document on es despleguin els apartats adequats per a l’estudi d’un tema, utilitzant alguna de les pràctiques lectores que es presenten.
  • Elaborar una memòria de treball on s’exposarà, s’analitzarà i s’avaluarà la posada en pràctica de tècniques de lectura amb l’alumnat d’un centre educatiu i els seus resultats.

Avaluació de la satisfacció

  • Observació i control de l’evolució de l’aprenentatge dels continguts teòrics i pràctics i la seva aplicació i aprofitament en la tasca professional dins l’escola i la seva concreció a l’aula
  • Enquesta de valoració del grau de satisfacció al final del curs, pel que fa al professorat, materials, objectius, organització i adequació a les expectatives del curs

Requisits de certificació

  • Elaboració del 100 % de les activitats proposades
  • Participació en, com a mínim, el 80 % dels fòrums establerts

Realització i lliurament correcte de les activitats pràctiques proposades i la seva òptima aplicació a l’aula.

Reconeixement

Activitat reconeguda en resolució de data 14/06/2023 pel Departament d’Educació en virtut de l’Ordre ENS/248/2012 (DOGC 6205 de 3 de setembre de 2012).

Perfil

Perfil acreditat: Lectura – Biblioteca

Testimonis

Estic molt contenta d’haver fet el curs. He ampliat els meus coneixements sobre el procés de la lectura i he après moltes activitats per fer a l’aula.

A més a més, el curs m’ha permès conèixer com funcionen algunes biblioteques escolars i quines activitats s’hi fan i també m’ha permès descobrir pàgines web relacionades amb la lectura i enllaços interessants que podré fer servir en el meu dia a dia a l’aula.

Núria Comas Lou

Vols rebre informació?


Subscriu-te a la nostra newsletter per estar al dia de tot