RESUM DE LA CONFERÈNCIA:
El principal grup de factors que condicionen el baix rendiment i el fracàs escolar és la manca de diagnòstic i de tractament adequat dels diversos Trastorns del Neurodesenvolupament (TDAH, dislèxies, discalcúlies, disgrafies, trastorns de la comunicació, etc.,) que presenta entre un 18% i un 20% de la població infanto-juvenil del nostre país (aquests percentatges són similars als que presenten tots els països desenvolupats).
Les dades dels nostres estudis no avalen les hipòtesis que proposen, com tan freqüentment s’argumenta des dels mitjans de comunicació, que el fracàs escolar a Catalunya sigui el resultat de tenir “escoles dolentes”, “mestres mal preparats” o “plans d’estudi deficients”, ni, tampoc, que la responsabilitat sigui principalment dels pares, d’una pèrdua de valors socials o de la crisi econòmica.
Els Trastorns del Neurodesenvolupament no diagnosticats ni tractats, a més de ser responsables del baix rendiment i el fracàs acadèmic, estan directament relacionats amb l’abandonament escolar, amb l’elevat consum de cànnabis i begudes alcohòliques, amb la dificultat per aprovar el permís de conduir, amb les conductes de risc i l’accidentalitat viària, amb la violència adolescent de causa no psicòtica (maltractament a pares i familiars, violència de gènere, conductes antisocials, pertinença a bandes urbanes, etc.) i, actualment, es pot considerar que són la major causa de l’atur laboral “estructural” entre els joves.