Avaluació de l’aprofitament
- Participar activament en un fòrum on es plantejaran situacions viscudes pels diferents participants del curs, així com les solucions emprades.
Cada participant haurà d’explicar la seva experiència amb aquesta metodologia (si n’ha tingut) i quins aprenentatges n’ha extret, així com amb quins avantatges i quines dificultats s’ha trobat. Si alguna persona no ha tingut experiència prèvia, podrà participar tot fent aportacions en les diferents publicacions al fòrum.
- Entendre i explicar que significa ensenyar per projectes i com aplicar-ho
A partir dels materials penjants, i de l’activitat anterior, les persones participants hauran d’explicar en un document què és un treball per projectes i què no ho és. En aquest document també hi ha d’haver els punts bàsics que necessita un projecte per esdevenir un treball per projectes.
- Fer una valoració crítica al fòrum sobre les diverses teories educatives que analitzen el treball per projectes.
- A partir dels materials aportats pel professorat del curs cal analitzar de forma crítica com donar un aprenentatge significatiu i motivació a l’alumnat a través de l’educació per projectes.
En aquest exercici caldrà sobretot tenir en compte el disseny universal de l’aprenentatge en el moment de començar un projecte. Es donaran eines i recursos per tenir-ho present, així com per mantenir l’atenció i motivació de l’alumnat.
- Cal crear un document on es valori com integrar el treball per projectes en la programació del curs que cada alumne imparteix.
En aquesta activitat, caldrà que les persones inscrites al curs, valorin quines possibilitats tenen d’implementar el treball per projectes als seus centres educatius, quines dificultats hi poden trobar (altres docents no gaire convençuts amb la metodologia, direcció, horaris, desconeixement, etc…) i com hi podrien fer front.
- Elaborar un document sobre com integrar de forma positiva les diferents metodologies educatives: gammificació, projectes, aules invertides…, i quines opcions creiem més adequades per a la nostra aula i projecte.
- Elaborar una situació d’aprenentatge o tema que inclogui el treball per projectes.
En aquest punt els participants han d’escollir una situació d’aprenentatge o tema d’algun dels continguts curriculars de la seva especialitat/curs que toqui explicar en algun dels cursos que imparteixen. L’activitat consisteix a pensar com s’explicarien aquests continguts si s’impartís a través del treball projectes.
El document resultant hauria d’explicar els trets bàsics del projecte, com ara d’on sorgeix la idea del projecte, si hi participaran altres cursos o docents, quina periodicitat tindria, etc… i conceptes més de desenvolupament com ara quins continguts s’explicarien, quins objectius d’aprenentatge té l’activitat, qui producte final s’aconseguiria i si s’aconseguiria que fos un projecte transversal. En aquesta activitat, a més, s’ha de fer esment dels diferents aprenentatges fets al llarg del curs i per tant també cal tenir en compte si el projecte inclourà altres metodologies, Disseny Universal de l’Aprenentatge DUA (variabilitat en l’aprenentatge), etc…
Avaluació de la satisfacció
- Observació i control de l’evolució de l’aprenentatge dels continguts teòrics i pràctics i la seva aplicació i aprofitament en la tasca professional dins l’escola i la seva concreció a l’aula.
- Enquesta de valoració del grau de satisfacció al final del curs, pel que fa al professorat, materials, objectius, organització i adequació a les expectatives del curs.
Requisits de certificació
- Elaboració del 100 % de les activitats proposades
- Participació en, com a mínim, el 80 % dels fòrums establerts
Realització i lliurament correcte de les activitats pràctiques proposades i la seva òptima aplicació a l’aula.