Aquest curs en línia de 30 hores està pensat com a formació continuada per a mestres d’educació infantil, amb l’objectiu d’aprofundir en les pràctiques educatives centrades en el joc lliure i el material no estructurat. Es planteja des d’una mirada respectuosa cap al desenvolupament natural dels infants. Els mini mons i les peces soltes esdevenen propostes potents per fomentar la creativitat, l’expressió simbòlica i l’autonomia.

La formació convida a repensar l’espai educatiu com a entorn d’experimentació i descoberta, alhora que reforça el paper del docent com a observador actiu, dissenyador d’ambients i acompanyant dels processos d’aprenentatge.

El joc no estructurat a l’etapa dels 2 als 6 anys: Mini mons i peces soltes per afavorir l’aprenentatge actiu

60,00 

Objectius

  • Reconèixer el valor del joc no estructurat com a eix vertebrador del desenvolupament global dels infants de 2 a 6 anys.
  • Conèixer les característiques i possibilitats pedagògiques de les peces soltes i els mini mons.
  • Dissenyar propostes i situacions d’aprenentatge amb una mirada activa, transversal i creativa.
  • Reflexionar sobre el paper del mestre en la preparació dels ambients, l’acompanyament del joc i la documentació dels processos.

Continguts

Mòdul 1: El joc no estructurat com a base pedagògica

1.1 Què és el joc no estructurat?

1.2 Funcions educatives del joc lliure

1.3 Corrents pedagògiques que donen suport al joc lliure

 

Mòdul 2: Les peces soltes. Materials oberts per a un joc ric i significatiu

2.1 La teoria de les peces soltes (Simon Nicholson)

2.2 Tipologies de peces soltes

2.3 Criteris per a la selecció i organització

2.4 Per què són importants a l’educació?

2.5 Beneficis del joc amb les peces soltes.

2.6 L’oferta com a invitació al joc

2.7 Guia didàctica

 

Mòdul 3: Els mini mons. Escenaris per al joc simbòlic i l’expressió

3.1 Què són els mini mons?

3.2 Creació i proposta de mini mons

3.3 Guia didàctica

3.4 Beneficis educatius dels mini mons

 

Mòdul 4: L’educador en el joc no estructurat

4.1 Tasques de l’educador

4.2 El rol de l’educador en el joc no estructurat

4.3 Estratègies d’observació activa: què, quan i quan intervenir?

4.4 Documentació pedagògica

 

Metodologia

El treball amb els materials del curs es combinarà amb alguna proposta pràctica i, sobretot, amb l’aprofitament de les interaccions entre professor i alumnes. A través de presentacions i vídeos es reforçaran els continguts.

Formació asíncrona amb la plataforma Moodle: 27 hores d’acompanyament i seguiment + 3 hores de treball personal.

Docent/s

Verònica Espelta Moragues

Pedagoga, Mestra i Coordinadora d’Infantil.

Certificació

Avaluació de l’aprofitament

L’avaluació consistirà en les diferents tasques d’avaluació corresponents a cada mòdul. Per tal de superar el curs, aquestes tasques hauran de ser valorades positivament.

  • Reflexió del joc no estructurat.
  • Elaborar un escenari amb peces soltes per provocar i despertar la imaginació i creativitat en els infants.
  • Crear un mini món a partir d’una situació d’aprenentatge real que estiguis treballant a l’aula.
  • A partir de la visualització d’una fotografia o un vídeo elaborar un document de quines hipòtesis poden elaborar els infants, quins interessos mostren i com pot intervenir (o no) el docent.

Avaluació de la satisfacció

  • Observació i control de l’evolució de l’aprenentatge dels continguts teòrics i pràctics i la seva aplicació i aprofitament en la tasca professional dins l’escola i la seva concreció a l’aula.
  • Enquesta de valoració del grau de satisfacció al final del curs, pel que fa al professorat, materials, objectius, organització i adequació a les expectatives del curs.

Requisits de certificació

  • Elaboració del 100 % de les activitats proposades
  • Participació en, com a mínim, el 80 % dels fòrums establerts
  • Realització i lliurament correcte de les activitats pràctiques proposades i la seva òptima aplicació a l’aula.

Reconeixement

Activitat reconeguda en resolució de data 17/09/2025 pel Departament d’Educació en virtut de l’Ordre ENS/248/2012 (DOGC 6205 de 3 de setembre de 2012).

Vols rebre informació?


Subscriu-te a la nostra newsletter per estar al dia de tot