L’art com a eina educativa:

Treballem la relació dels llenguatges artístics amb la ciència, les competències matemàtiques i l’entorn

Aquest curs de formació va dirigit a persones que vulguin explorar el potencial de l’art com a eina educativa. Que s’atreveixin a treballar l’art amb coherència i de manera competencial entre tots els nivells d’una manera transversal. Que vulguin aprendre i experimentar com fer viure l’art a l’escola i a l’aula fent-lo present de manera qualitativa i com aquest pot ajudar a determinar la gestió d’aula ajudant directa i indirectament a la resta d’aprenentatges.

Inscripció

Inscripció a edició única gener-abril

Objectius

  • Conèixer i comprendre els diferents llenguatges artístics contemporanis i utilitzar-los per expressar idees, experiències i sentiments.
  • Educar a través de l’art com a mitjà de coneixement i desenvolupament potenciant la integració de coneixements de diferents àmbits.
  • Afavorir el procés d’observació i sensibilització del món artístic. Educar la mirada.
  • Planificar i executar moments dedicats a l’observació, el raonament i la comunicació a partir de l’art contemporani.
  • Generar contextos d’aprenentatge creatius i globalitzats a l’aula partint de l’art contemporani.

Continguts

  • Els llenguatges artístics contemporanis: un món de possibilitats per a una diversitat d’alumnes.
  • Treball de diferents artistes i obres d’artistes contemporanis i contemporànies com a mitjà de comunicació i expressió provocadores de sensacions i sentiments.
  • El món de l’art tant en la fase de creació com en la d’admiració i contemplació.
  • L’art com a mitjà de coneixement i desenvolupament a través de propostes globalitzadores.
  • L’art en relació a altres camps del coneixement.
  • El paper de l’adult.
  • Suports, materials i tècniques artístiques.
  • Les eines de referència: la documentació.
  • Avaluació de processos creatius.

Mòdul 1: El paradigma de l’educació artística a l’escola.

  • L’educació artística no són manualitats.
  • Art contemporani, per què no?
  • Art per perdre la por a transformar.

Mòdul 2: La mirada. Teixir relacions.

  • Aprendre a mirar. Pensament visual.
  • Coneixement dels mètodes d’exploració i d’anàlisi de l’art contemporani.
  • Elements bàsics del llenguatge visual, tècniques i eines artístiques per expressar-se i comunicar-se.
  • Què diuen els àlbums il·lustrats sobre aquest tema?

Mòdul 3: Llenguatges artístics i competències matemàtiques.

  • Saps què passa quan l’art es fusiona amb les matemàtiques?
  • L’art contemporani i la comprensió de conceptes matemàtics abstractes.
  • Què diuen els àlbums il·lustrats sobre aquest tema?

Mòdul 4: Llenguatges artístics i emergència climàtica.

  • Quan l’art i el coneixement del medi es donen la mà.
  • Com desplegar els Objectius de Desenvolupament Sostenible des de les arts.
  • Fem artivisme.
  • Què diuen els àlbums il·lustrats sobre aquest tema?

Mòdul 5: Llenguatges artístics i ciència.

  • Art per entendre la ciència i, a l’inrevés…
  • Les dades impacten? I les imatges?
  • Com incorporar el llenguatge corporal en la comprensió de les teories científiques

Metodologia

La metodologia de les sessions és activa i basada en l’educació performativa de les Arts. Les diferents sessions es converteixen en un escenari on es produeixen sinergies entre tots, participant activament i compartint coneixement, experiències i descobriments. La formació serà un espai on analitzar, debatre i posar en pràctica les possibilitats dels llenguatges artístics com a formes de coneixement als centres educatius i per incorporar l’art a projectes d’aprenentatge globalitzat que relacionen diferents camps de coneixement.

Docent/s

Marco Fragoso

Mestre especialista d’Educació Artística: Visual i Plàstica de tota la primària de l’Escola Camins de les Franqueses del Vallès des del 2012. Membre co-creador del grup 3ART i cocreador el projecte globalitzador dels llenguatges artístics Mudac i Mudac 2.0 recentment guardonats en la 5a edició dels Premis AEMCAT. Formador enamorat de l’art contemporani i de potenciar noves mirades artístiques a tot allò que ens envolta.

Dimas Fàbregas

Mestre especialista d’Educació Artística: Visual i Plàstica. Director de l’Escola La Immaculada de Vilassar de Dalt. Membre co-creador del grup 3ART. Formador/Assessor en aprenentatge interdisciplinari i processos de transformació educativa. Membre de l’Equip de formadors d’Aliances MAGNET de la Fundació Jaume Bofill, facilitador del Laboratori de Transformació Educativa del Departament d’Educació i membre de la Comissió Coordinadora d’Els Futurs de l’Educació impulsat per la UNESCO.

Toni Vila

Mestre de primària, especialitzat en Educació artística: Visual i Plàstica. Ha participat com a assessor artístic en el programa AraArt del Departament d’Educació. És cocreador del grup 3ART, a on gaudeix compartint idees que generin reflexió i transformació a partir dels llenguatges artístics. Humanista per definició, la seva formació i trajectòria li permeten tenir una visió transversal i globalitzada dels camps de coneixement.

Certificació

Avaluació de l’aprofitament

Participació, implicació i aportacions en els diferents processos.

Presentació de la creació de cada una de les sessions.

Desplegament de la diversitat de les propostes.

Reflexió en forma de bitàcola de cada una de les sessions que s’han portat a terme.

Avaluació de la satisfacció

  • Observació i control de l’evolució de l’aprenentatge dels continguts teòrics i pràctics i la seva aplicació i aprofitament en la tasca professional dins l’escola i la seva concreció a l’aula
  • Enquesta de valoració del grau de satisfacció al final del curs, pel que fa al professorat, materials, objectius, organització i adequació a les expectatives del curs

Requisits de certificació

  • Mínim 80% d’assistència
  • Elaboració de, com a mínim, el 80% de les activitats proposades
  • Participació en, com a mínim, el 80% dels fòrums establerts

Realització i lliurament correcte de totes les activitats pràctiques proposades i la seva òptima aplicació a l’aula. Totes les activitats avaluables han de ser assolides satisfactòriament amb aprofitament.

Reconeixement

Activitat reconeguda en resolució de data 15/06/2022 pel Departament d’Educació en virtut de l’Ordre ENS/248/2012 (DOGC 6205 de 3 de setembre de 2012).

Sempre informat

Subscriu-te a la nostra newsletter per estar al dia de tot