Com la IA es pot convertir en una aliada a l’hora de dissenyar activitats, crear situacions d’aprenentatge i elaborar eines d’avaluació

Aquest curs online de 30 hores va adreçat a professionals de l’educació secundària amb voluntat d’actualitzar i enriquir la seva pràctica docent mitjançant l’ús estratègic de la intel·ligència artificial. A partir del coneixement didàctic i curricular previ, es facilita l’aprofundiment en eines com ChatGPT per optimitzar processos com el disseny d’activitats, la creació de situacions d’aprenentatge competencials i l’elaboració d’instruments d’avaluació.

La formació posa l’accent en com transferir els criteris pedagògics consolidats a entorns digitals intel·ligents, per tal de potenciar la creativitat, la personalització de propostes i l’eficiència en la planificació. Així mateix, es reflexiona sobre l’ús crític, ètic i responsable d’aquestes tecnologies emergents en contextos educatius reals.

Disseny de situacions d’aprenentatge amb Intel·ligència artificial

60,00 

Objectius

  • Conèixer el funcionament bàsic de la IA generativa i les seves possibilitats en l’àmbit educatiu.
  • Utilitzar Eines d’IA per generar, adaptar i enriquir continguts didàctics.
  • Dissenyar situacions d’aprenentatge competencials amb suport de la IA, tenint en compte els criteris d’avaluació i les competències clau.
  • Crear instruments d’avaluació (rúbriques, ítems, preguntes…) amb el suport de la IA.
  • Establir criteris d’ús crític, ètic i segur de la IA a l’aula i com a eina docent.

Continguts

Mòdul 1 – Introducció a la IA educativa: present i escenaris de futur

Objectiu: Comprendre les bases del funcionament de la IA i analitzar les seves aplicacions actuals i potencials en l’àmbit educatiu.

Continguts:

  • Què és la IA generativa i com funciona.
  • Eines rellevants per a l’educació (ChatGPT, generadors de contingut, IA multimodal…).
  • Possibilitats i límits de la IA en la pràctica docent.
  • Debat ètic: biaixos, privacitat, propietat intel·lectual.
  • Escenaris futurs: cap on va la IA en el context educatiu.

 Mòdul 2 – Disseny de situacions d’aprenentatge amb suport de la IA

Objectiu: Aplicar la IA per generar i estructurar situacions d’aprenentatge competencials, contextualitzades i significatives.

Continguts:

  • Elements clau d’una situació d’aprenentatge segons el currículum competencial.
  • Com demanar a la IA la generació de contextos reals, reptes o productes finals.
  • Personalització per nivell, matèria i alumnat.
  • Integració transversal de competències i valors.

 Mòdul 3 – Generació de materials didàctics i instruments d’avaluació

Objectiu: Utilitzar la IA per crear o adaptar recursos educatius i construir instruments d’avaluació alineats amb els objectius d’aprenentatge.

Continguts:

  • Creació de textos, activitats, exercicis, casos pràctics, etc.
  • Disseny de rúbriques, llistes de control, graelles d’observació.
  • Com revisar i millorar els materials generats per la IA.
  • Pràctiques per assegurar la qualitat i l’adequació pedagògica.

Mòdul 4 – L’avaluació amb suport de la IA: criteris, feedback i seguiment

Objectiu: Explorar com la IA pot ajudar en els processos d’avaluació formativa i sumativa, facilitant el feedback i la metacognició.

Continguts:

  • Formulació de criteris i indicadors clars amb IA.
  • Generació automàtica de feedback personalitzat.
  • Estratègies per fomentar l’autoavaluació i la coavaluació.
  • Possibilitats d’automatització del seguiment i registre d’evidències.

Metodologia

Formació 100% online i asíncrona amb la plataforma moodle: 27 hores + 3 hores de treball personal. Horari a la conveniència del/la participant.

El treball amb els materials del curs es combinarà amb alguna proposta pràctica i, sobretot, amb l’aprofitament de les interaccions entre professor i participants.

 

Docent/s

Marc Troyano i Roca

Psicopedagog, antropòleg, gestor cultural i docent.

Certificació

AVALUACIÓ DE L’APROFITAMENT:

Mòdul 1 – Introducció a la IA educativa:

Activitats:

  • Creació d’un document reflexiu on l’usuari descrigui almenys 3 usos potencials de la IA en el seu context educatiu, destacant els beneficis i riscos i solucions. Aquest document s’haurà de penjar a la plataforma virtual.
  • Debat al fòrum: “La IA millora o empobreix la pràctica docent?”: En aquesta activitat l’alumnat ha de fer una explicació al fòrum sobre la seva experiència i valoració personal sobre aquest fet.

Mòdul 2 – Disseny de situacions d’aprenentatge amb IA:

Activitat:
Disseny assistit amb IA d’una situació d’aprenentatge contextualitzada, seguint el format del currículum competencial. Incloure com a mínim: context, repte, temporització, producte final i integració de competències. S’haurà de lliurar un document amb el disseny i un comentari personal al moodle.

Mòdul 3 – Creació de materials didàctics i instruments d’avaluació:

Activitat:
Creació de dos recursos didàctics amb IA (ex: exercici i  rúbrica) per a una situació d’aprenentatge real. Cal justificar-ne la pertinença i revisar els resultats generats per la IA. Caldrà penjar un document a la plataforma virtual amb els documents, els materials creats i una autoavaluació del procés

Mòdul 4 – Avaluació amb suport de la IA:

Activitats:

  • Simulació d’una situació d’avaluació amb IA: generar criteris, feedback i una estratègia de seguiment per una activitat d’aula.
  • Lliurament d’un document amb aquesta informació i un exemple d’informe. A banda, caldrà la participació en un fòrum sobre avantatges i reptes de l’avaluació automatitzada.

 

 Criteris d’avaluació:

  1. Rellevància i aplicació educativa
    • Les activitats mostren connexió amb els objectius del curs i el context docent del participant.
  2. Ús adequat i crític de la IA
    • L’ús de la IA és pertinent, justificat i incorpora una visió crítica respecte a les seves limitacions.
  3. Qualitat pedagògica de les propostes
    • Els materials i situacions d’aprenentatge estan ben estructurats, alineats amb les competències i criteris d’avaluació.
  4. Participació activa i col·laborativa
    • Es valora la participació en els espais de debat i retroalimentació entre persones participants.
  5. Reflexió sobre la pròpia pràctica
    • S’evidencia una actitud reflexiva en l’ús de la IA i en la millora de la pràctica docent.

AVALUACIÓ DE LA SATISFACCIÓ:

  • Observació i control de l’evolució de l’aprenentatge dels continguts teòrics i pràctics i la seva aplicació i aprofitament en la tasca professional dins l’escola i la seva concreció a l’aula.
  • Enquesta de valoració del grau de satisfacció al final del curs, pel que fa al professorat, materials, objectius, organització i adequació a les expectatives del curs.

REQUISITS DE CERTIFICACIÓ:

  • Elaboració del 100 % de les activitats proposades.
  • Participació en, com a mínim, el 80 % dels fòrums establerts.
  • Lliurament correcte de les activitats pràctiques proposades i la seva òptima aplicació a l’aula.
  • Realització de totes les tasques de manera satisfactòria.
  • Respondre el qüestionari de satisfacció.

Reconeixement

Activitat reconeguda en resolució de data 14/05/2025 pel Departament d’Educació en virtut de l’Ordre ENS/248/2012 (DOGC 6205 de 3 de setembre de 2012).

Perfil

Perfil de Competència Digital acreditat.

Et pot interessar

Vols rebre informació?


Subscriu-te a la nostra newsletter per estar al dia de tot