Curs pensat per a docents que estan en procés de presentar el projecte de direcció i que s’han presentat, o volen presentar-se, a alguna vacant de direcció
Farem la tutorització de l’elaboració del Projecte de Direcció d’un centre educatiu durant 8 mesos en modalitat on line.
Aquesta formació es basa en dotar a l’alumne de les eines, els mètodes i les estratègies per crear i presentar in Projecte de Direcció basat en aquests referents normatius.
Llei 12/2009, de 10 de juliol, d’educació de Catalunya (LEC)
Decret 155/2010, de 2 de novembre, de la direcció dels centres educatius públics i del personal directiu professional docent (DDiPDPD)
Resolució EDU/3727/2021, de 16 de desembre*, per la qual es convoca concurs de mèrits per seleccionar el director o directora dels centres educatius dependents del Departament d’Educació.
Decret 29/2015, de 3 de març, de modificació del Decret 155/2010, de 2 de novembre
Llei orgànica 8/2013, de 9 de desembre, per a la millora de la qualitat educativa (LOMCE)
Ley Orgánica 3/2020, de 29 de diciembre, por la que se modifica la Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación. (LOMLOE)
Reial Decret 894/2014, de 17 de octubre, en el que se desarrollan las características del curso de formación sobre el desarrollo de la función directiva.
Mòdul 1: El Projecte de Direcció a Catalunya
L’accés a la direcció a la LEC i al Decret 155/2010
Entitat del Projecte de Direcció
Fonaments legals del Projecte de Direcció a Catalunya
Maneres de concebre el Projecte de Direcció
Estructura del Projecte de Direcció
Mòdul 2: Components del Projecte de Direcció
Introducció
Diagnòstic
Objectius
Desplegament: dels objectius als plans d’acció
Temporalització
Indicadors
Organització del centre
Lideratge
Participació de la comunitat
Retiment de comptes
Relació dels continguts del mòdul 2:
Unitat 1.- L’avaluació del centre: conèixer per avançar
Fonaments de l’avaluació de centres educatius
Principis, processos i modalitats d’avaluació per a la millora
Com dur a terme l’avaluació institucional: eines i recursos
Avaluació de programes formatius, de l’alumnat i del professorat
Unitat 2.- Autonomia, processos de millora i retiment de comptes
Els processos de millora als centres educatius
Planificació estratègica: finalitat, sentit, fases i processos
Establiment d’indicadors de progrés: tipologia i utilització
SIC. Els Sistema d’Indicadors d’Ensenyament de Catalunya
Retiment de comptes en marcs d’autonomia institucional
Unitat 3. El Projecte de Direcció: sentit i components
Anàlisi del context i diagnòstic del centre.
Identificació i formulació d’àrees i objectius de millora.
Selecció d’estratègies i desplegament d’actuacions
Establiment d’indicadors de procés i de resultats
Delimitació de plans d’acció: actuacions, recursos, delimitació de tasques i responsabilitats, temporització….
Estructura i organització del centre orientada a l’assoliment dels objectius.
Lideratge distribuït
Seguiment i avaluació del projecte. Mecanismes de retiment de comptes
Unitat 4. El Projecte de Direcció: elaboració, presentació i defensa
Fases, actuacions i temporització
Recursos i instruments
Formalització: aspectes tècnics, formals i estètics
Presentació del PdD davant la Comissió de Selecció
Defensa del PdD davant amb la Comissió de Selecció
Mòdul 3.- Elaboració tutoritzada del Projecte de Direcció:
Procés d’elaboració. Actuacions i Fases
Temporalitat
Protagonistes
Aspectes formals
Mòdul 4: Presentació del PdD davant la Comissió de Selecció
Preparació del guio d’exposició
Elaboració de la presentació gràfica
Gestió del temps
Intervenció davant la Comissió
Avaluació del Projecte de Direcció.
Rubrica d’avaluació a l’annex 1
Curs teòrico-pràctic en modalitat on line amb sessions grupals síncrones, sessions individuals asíncrotes i treball dirigit dels estudiants, amb tutoria individual i grupal a càrrec del formador/a
10 sessions grupals síncrones, en directe, per videoconferències a través de Meet de 4 h. de durada, en les quals s’exposaran els fonaments del PdD, se n’analitzaran exemples i es consideraran les bases per a l’elaboració tutoritzada.
10 hores de formació asíncrona (tutorització personalitzada a l’estudiant) a través de la plataforma Meet.
70 hores de treball personal de l’estudiant per a l’elaboració de les diverses parts del Projecte de Direcció, amb feed-back a carrer del formador/a a través de Moodle, correu electrònic i whatsapp. Es tracta de la part essencial del curs atès que l’estudiant va elaborant les diverses parts del PdD amb l’acompanyament del formador/a
Calendari i contingut de les sessions síncrones.
Sessió 1. Dissabte, 15 d’octubre de 2022
El Projecte de Direcció en el procés d’accés al càrrec
Les motivacions per al càrrec directiu.
Sessió 2. Dissabte 22 d’octubre de 2022
Entitat i components del Projecte de Direcció
Procés d’elaboració del Projecte de Direcció
Sessió 3. Dissabte 29 d’octubre de 2022
Diagnosi actualitzada del centre
Sessió 4. Dissabte, 12 de novembre de 2022
Objectius, actuacions i concrecions organitzatives. On line
Sessió 5. Dissabte, 3 de desembre de 2022
Indicadors d’avaluació i lideratge distribuït
Sessió 6. Dissabte, 14 de gener de 2023
Lideratge distribuït
Sessió 7. Dissabte, 11 de febrer de 2023
Anàlisi i revisió del Projecte de Direcció
Sessió 8. Dissabte, 15 d’abril de 2023
Estructura i organització de la presentació
Exposició i defensa del PdD davant la Comissió i el Consell Escolar
Sessió 9. Dissabte 6 de Maig de 2023
Simulació de la presentació a la Comissió de Selecció.
Sessió 10. Dissabte 20 de maig de 2023
Accés al càrrec, exercici de la direcció i construcció de lideratge
Idees finals per a futurs directius
Avaluació de Resultat
S’avaluarà la qualitat i l’adequació del Projecte de Direcció elaborat d’acord amb una rúbrica d’avaluació. Contribueix en un 40% a l’acreditació de l’aprofitament.
Avaluació del Procés de Realització
S’avaluarà el progrés de l’estudiant al llarg del període d’elaboració, la interacció amb el formador, la instrucció de canvis i la millores a partir dels suggeriments rebuts. Contribueix en un 30% a l’acreditació de l’aprofitament.
Avaluació de la competència
S’avaluarà la competència dels estudiants en l’elaboració de la presentació, en l’exposició davant del tribunal i en la resposta a les qüestions plantejades per formador/a i pels companys/es de formació. Contribueix en un 30% a l’acreditació de l’aprofitament.
Realització i lliurament correcte de totes les activitats pràctiques proposades i la seva òptima aplicació a l’aula. Totes les activitats avaluables han de ser assolides satisfactòriament amb aprofitament.
Activitat reconeguda en resolució de data 19/10/2022 pel Departament d’Educació en virtut de l’Ordre ENS/248/2012 (DOGC 6205 de 3 de setembre de 2012).
21 de desembre del 2022
15 de desembre del 2022
4 de desembre del 2022
20 de novembre del 2022