CONÈIXER I COMPRENDRE EL MODEL DIRECTIU

Activitat formativa singular en format intensiu
Dissabte, 24 de febrer de 2018
Can Ribas. Camí Antic de Vic, 10, 08520 Corró d'Avall, Barcelona.
 

1.- Presentació.

Exercir la direcció d’un centre educatiu públic és com practicar un esport: el handbol, posem per exemple. Surts a la pista i, al principi, tot sembla molt senzill: es tracta de passar-se la pilota, xutar i fer gol. A mesura que t’endinses en el joc observes que, darrera allò que semblava simple, s’hi amaguen conceptes, tècniques i tàctiques complexes: defensa avançada, doble pivot, pressió, blocatge, fly, joc passiu, vaselina, passadís de seguretat, llançament rectificat, dobles, passes, exclusió, porter-jugador...
Aleshores t’adones de la importància de conèixer en profunditat les normes del joc; no es pot jugar a handbol amb regles de bàsquet.
Amb la direcció succeeix quelcom semblant. Al començament, sembla que es tracta d’organitzar el centre d’acord amb les instruccions rebudes per tal que la vida escolar discorri amb placidesa. A mesura que transcorre el temps observes que el joc és més complex, que res no és allò que aparentava; prens consciència de la necessitat de comprendre en profunditat les normes del joc, és a dir, el model directiu. Quan poses atenció a la manera com diversos directors/es conceben i duen a terme la funció directiva observes que tenen una idea diferent del que és dirigir, de quin és el seu paper en el conjunt del sistema educatiu. T’adones que no hi ha un únic reglament que reguli el joc de la direcció: la realitat és polièdrica.
La sessió formativa es proposa analitzar com ha evolucionat la funció directiva i el paper dels directius i reflexionar sobre les característiques, possibilitats, limitacions i riscos del model actual.

2.- Destinataris

Docents en formació per a l’exercici de la direcció.
Directius en exercici interessats per comprendre en profunditat el model directiu.
Docents interessats en efectuar un apropament inici al a la direcció escolar.
Formadors de directius i administradors de l’educació.
La transversalitat de les temàtiques proposades admet un ventall ampli de destinataris, la qual cosa contribuirà a enriquir les sessions de tertúlia.

3.- Formador

Dr. Joan Teixidó Saballs. Universitat de Girona. GROC. ForDires

4.- Format

Sessió intensiva de 6 hores de durada: dissabte al matí, de 9 a 15 h. Combinació de sessions expositives, activitats pràctiques i espais de tertúlia.

5.- Data.

Dissabte, 24 de febrer de 2018

6.- Lloc de realització

Can Ribas. Camí Antic de Vic, 10, 08520 Corró d'Avall, Barcelona. Amb la participació de l'Ajuntament de les Franqueses del Vallès.

7.- Inscripció.

a.- On line
Trobaràs el formulari d’inscripció a aquí.

Llistat de participants

b.- Butlleta d’inscripció
Tramet la butlleta (escanejada o fotocopiada) a Fundació Universitària Martí l’Humà. C/ Banys, 38-40. O8530. La Garriga. Tfn 938605060 Aquesta adreça electrònica s'està protegint contra robots de correu brossa. Necessites JavaScript habilitat per veure-la.

8.- Preu

Activitat gratuïta.

9.- Programa

9 – 9,30 h. Presentació. Es començarà amb puntualitat. Fins les 9,30 es farà la presentació. Els qui arribin més tard de les 9,30 s’incorporaran a l’activitat amb normalitat.
9,30 a 10 h.  Les normes del joc. Què és el model directiu?
 T’agrada? T’hi sents a gust?   
10 a 11,30 h. Ha canviat el model directiu? En quina direcció? Per què?
Evolució del model de direcció de centres educatius
11,30 a 12 h. Descans
12 a 12,30 h.  Trivial Pursuit de la Direcció Escolar
13 a 13 h. Espai de tertúlia.
13 a 13,30 h.  Quin és el paper de la direcció en el sistema educatiu actual?
                           Autonomia, dependència i lleialtat institucional.
                           Entre el desig (allò escrit) i la realitat (el dia a dia)
13,30 a 14 h. Espai de Tertúlia

14 a 14,30 h.
Una agulla en un paller.
Sentit i ubicació de la sessió formativa: un mapa per a navegants
14, 30 a 15 h. Valoració de la sessió i aportacions dels assistents
15,00 h.  Dinar opcional.
Restaurants propers. Reserva de plaça durant el descans.
                          

10.- Sentit de l’activitat?

Els sistema educatiu s’ha convertit en una gran centrifugadora: tot va de pressa, tot és per ahir. Els docents, els directius, els assessors, els inspectors... es queixen de manca de temps; no els queda espai per pensar, per reflexionar, per compartir impressions, dubtes i neguits amb altres companys.
En aquest context, oferim una sessió orientada a repensar quin ha de ser el paper de la direcció?, quin encaix ha de tenir en el conjunt del sistema educatiu?, quines funcions li corresponen?, quin nivell d’autonomia o de dependència té?, cal establir models directius diferents en funció de tipologies de centres?
L’activitat es proposa anar més enllà de l’exposició ordenada i sistemàtica dels aspectes que es detallen al programa, tot afavorint la intervenció i l’intercanvi d’idees entre els assistents als espais de tertúlia.

11.- Singularitat. Trets distintius.

Es tracta d’una proposta formativa singular, que no respon als paràmetres habituals.
L’únic estímul que et pot empènyer a inscriure-t’hi és adquirir o sistematitzar coneixements (organitzar i endreçar el pensament) i participar en els debats i les activitats. En síntesi comprendre per aprendre.
Es lògic que abans de decidir-te, te’n vulguis formar una idea. Heus ací els trets distintius que hem tingut en compte en el disseny i la preparació de l’activitat:
Esforç. Participar a l’activitat requereix esforç: dissabte matí, desplaçament, 6 hores...
Voluntarietat. Es tracta d’una activitat voluntària, realitzada en horari no laboral. No hi ha cap compromís o obligació d’assistència.
Incentiu. Quin incentiu pot tenir participar en una activitat que requereix esforç, que és voluntària i que implica dedicar-hi un dissabte?
Simplement, aprendre: participar en una experiència d’aprenentatge i de creixement professional que no es possible llegir en un llibre o veure en un vídeo del youtube.
Qualitat. El formador entoma un compromís de rigor, de qualitat i d’adequació als destinataris. Al final, es farà una valoració de l’activitat que es retornarà als assistents.
Disseny original. Disseny adequat als continguts i a les característiques de la sessió.
Combinació d’activitats expositives, d’aplicació i de reflexió.
Comprendre el model directiu. Plantejar-te com conceps o quin sentit atorgues a la direcció; adonar-te que altres companys ho veuen i ho viuen diferent; copsar elements que fins ara t’havien passat per alt... ajuda a com prendre amb profunditat el funcionament del sistema educatiu i, per extensió, a trobar resposta a quin és el protagonisme?, la funció? i la responsabilitat dels directius?.
Creixement professional. Els aprenentatges que es derivaran de la participació a l’activitat seran diferents per a cada participant.
Dependran dels coneixements inicials, de l’experiència prèvia, dels plantejaments personals, de la sensibilitat, de les percepcions, creences i valors de cadascú. Els continguts són només un punt de suport (dimensió tècnica), un agafador on ancorar un procés de reflexió i de creixement professional (dimensió personal) que és diferent en cada participant, on té una importància clau contrastar opinions amb altres assistents (dimensió relacional).

12.- Butlleta d'inscripció

Inscripció on line: aquí.

Butletta DD

Es recomana la inscripció per formularion line. Si prefereixes la modalitat tradicional, omple la butlleta, escaneja-a o retalla-la, i envia-la a l'adreça postal o al mail que figuren a l'apartat 7.